Golvvärme i källare

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Golvvärme i källare

Inläggav Nissos » lör 30 apr 2011, 23:36

Har en källare med oisolerad betongplatta. Nu skall vi bygga ett spa i källaren och jag skall lägga in golvvärme. Har hört en hel del olika bud på vad jag bör göra. Allt från att när man lägger golvvärme i källaren så måste man först bila bort det befintliga golvet och gräva ur (annars kommer energiförbrukningen bli dubbelt så hög) till att helt enkelt bara lägga golvvärmen direkt på den befintliga plattan. Jag skulle helst slippa det extra arbetet med att bila bort och undrar hur stor förlusten av värme blir om man lägger golvvärmen i källaren utan isolering. Hur är det med fukt? Har läst att om man lägger golvvärme i källare så kan man få problem med fukt i golvet om man stänger av golvvärmen.
Nissos
 

Re: Golvvärme i källare

Inläggav Guest » sön 01 maj 2011, 23:46

Det är inte alls säkert att det blir dubbla energiförbrukningen. Eller, det kommer troligvis aldrig kunna bli dubbla förbrukningen. Det är inte mycket värmeläckage ner genom ett källargolv. Dels isolerar betongplattan, men även grus, singel och jord isolerar skapligt. Skillnadstemperaturen mellan golvytan och 0.5 meter ner under plattan är inte jättestor och det är den tempen som generar värmeläckage. Enkelt räkneexempel (mätt hemma på golv med/utan golvvärme, +6 är gissad temp, oisolerad platta hus m källare byggt 71).
Utan golvvärme +19 grader på golvet, +6 en bit ner delta=13
Med golvvärme +23 grader på golvet, +6 en bit ner delta =17
I detta fall 30% högre värmflöde genom golvet. Men värmeförlusten genom golvet är mycket mindre än det som går genom övre halvan av väggarna där yttertempen kan bli -10- -30 grader på vintern och där brukar det bara vara 25 cm betongvägg som isolering. Så totalt sätt ökar kanske värmeförbukningen några få % utan isolering under (källar) plattan och den ökade kostnaden är troligtvis liten mot att bila, bära, isolera och gjuta nytt golv. Dett resonemang funkar bara för källargolv, ej platta på mark för där har man mycket större kyleffekt från luft/markyta vilket helt saknas för ett källargolv.
Avseende fuktproblem så fattar jag inte det heller. På vintern hjälper tillskotttsvärmen till att torka ev fukt i golvet. Men om man stänger av värmen på sommaren så sker kanske en viss återfuktning men att den skulle vara värre än att aldrig värma golvet ??!! I källare ska ju allt vara oorganiskt mot väggar och golv, så var finns då ett ev fuktproblem ??
Ett källargolv ska dessutom inte vara "blött" isåfall ska den utvändiga dräneringen göras om. Med bra dränering och golvvärme så kommer golvet vara torrt året om.
Guest
 


Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget