göra spår

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

göra spår

Inläggav krille » fre 16 nov 2012, 10:06

Hej!
Jag vill inte bryta upp eller höja mitt 25mm spånskivegolv med 2mm (isolerande..) korkplattor på utan tänker mig köra egna spår för 16mm rören rakt igenom korken... ett par 3 snitt för varje spår med Cikelsågen inställd på 18mm djup o sen göra svängarna med överhandsfräsen ?

Jag får väl hoppas att plåtarna fastnar bra trots att jag kör på frihand .. annars kanske en klick montagelim på plåtens ena undersida löser det hela?

Skulle gärna undvika onödigt många svängar , och kanske kan kan jag spara lite på att köra utmed väggarna o jobba mig innåt istället ,,läggningsschema?, rätt/ fel ?!

Sen lägga rören i plåtarna och tillsist underlags "foam" el papp på detta innan parketten läggs på plats.

Vad tror ni
//Krille
krille
 

Re: göra spår

Inläggav martin » tis 04 dec 2012, 00:53

LÃ¥ter som en plan!
Enda åsikten man kan ha är att de längdsgående spåren får ett rektangulärt tvärsnitt. Med fräsen får spåren en rundad botten.

När det gäller plåtarna så kan du använda montageskruv med platt skalle för att fästa plåtarna. Skruva i ett sik-sak mönster med ca 200mm cc.

Vad gäller antal svängar så tror jag det blir samma mängd svängar med båda alternativ. Jag hade valt Snusförläggning. dvs bara fram och tillbaka...

Fräs spår. lägg i plåt, tryck i rör, skruva plåt, lägg foam/golvpapp slutligen golvet.
martin
Webbplatsadministratör
 
Inlägg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39


Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget
cron