Golvvärme och trägolv, hur begränsa max 27grader?

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Golvvärme och trägolv, hur begränsa max 27grader?

Inläggav fritte » tor 07 maj 2009, 07:11

Hej!

Vi har ett blandat system hemma som efter renovering kommer att bestå av:

* Radiatorer (vatten)
* Vattenburen golvvärme och klinkers
* Vattenburen golvvärme ooch trägolv

Hur gör man för att i detta system begränsa yttemperaturen på trägolvet till max 27grader för slingorna under trägolvet (som jag har förstått det så är 27 grader maxtemperatur som trägolvtillverkarna tillåter)?
Huset är gammalt så när det är riktigt kallt kommer maxtemperaturen att behöva begränsas (kommer behålla några radiatorer för att hjälpa till).

Jag räknar med att installera en Push 15 eller liknande (ca 100 m2 totalt). Med rumsjustering (termostat och ställdon) för respektive slinga. Men eftersom det kommer att vara både klinkers (brassa på så mycket som behövs - inga radiatorer) och trägolv (max 27 i golv + radiatorer om det är kallt) på samma fördelare så har jag inte förstått hur man begränsar maxtemperatur för vissa slingor (de med trägolv). Går det?
En annan fråga: hur mäter man yttemperatur på golvet och meddelar ställdonet att "nu är det nog"?

Med vänlig hälsning
F
fritte
 

Re: Golvvärme och trägolv, hur begränsa max 27grader?

Inläggav qwert87 » tor 07 maj 2009, 07:11

nja du .....
jag jobbar sällan eller aldrig med wirsbo´s grejor !
men LK nästan varje vecka, i lk´s minishunt sitter det en vanlig rad termostat med lös känsel kropp som man sticker in i framledningen och då begränsar den till max 28*c eller mindre!
Det funkar nog på samma sätt med wirsbo.
men att reglera olika slingor till olika temp det blir nog en annan femma, för med rumsregleringen stryper du igentligen bara flödet ,då ser jag det som att du måste ha flera shuntgrupper,
sedan om du skall ha radiatorer så ska du inte koppla dem på golvärme fördelaren för allt i världen , då får du asa dålig effekt på radiatorerna, i sådanna fall får du göra en fördelning innan shunten så att du får rad vattnet därifrån,
se bara till att du har tillräcklig dimension fram på rören till denna fördelning, skulle nog gå på en safe linje själv och dra 18 cu ( koppar rör ) eller mer
qwert87
 

Re: Golvvärme och trägolv, hur begränsa max 27grader?

Inläggav fritte » tor 07 maj 2009, 07:12

Hej!

Tack! Då får det bli två shuntgrupper, en för klinkers och en för trägolvet samt existerande rördragning till radiatorerna (separat slinga som inte begränsas).
Två frågor till:
1. Är det okej att ha shuntgrupperna i källaren och dra rör till fördelarna på bottenvåningen och i framtiden kanske även till övervåninge?
2. Kopplad till fråga ett om ja. Finns det någon maxhöjd/maxavstånd mellan shuntgrupp och fördelare?
Med vänlig hälsning
F
fritte
 


Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget
cron