Får man installera golvvärme själv?

Byggtekniska frågor, konstruktioner och regler. Underliggande konstruktioner och material diskuteras här t.ex. frågor om fuktspärr, flytspackel och regelavstånd.

Får man installera golvvärme själv?

Inläggav installatör » ons 27 apr 2011, 16:48

Jag skall lägga golvvärme och funderar lite på reglerna kring detta. Vad gäller egentligen för regler gällande installation av golvvärme.

* Vad får man installera själv och vad får man inte installera själv när det gäller golvvärme?
* Skiljer sig reglerna mellan installation av vattenburen och elektrisk golvvärme?
installatör

Re: Får man installera golvvärme själv?

Inläggav martin » ons 27 apr 2011, 17:16

Reglerna för att installera golvvärme skiljer sig för Vattenburen golvvärme, elektrisk 230V golvvärme och elektrisk lågvolts golvvärme.

Följande regler för att installera golvvärme gäller (och ingenting annat):

:!: Installera vattenburen golvvärme
Du får lägga kapa och installera allting själv, det finns ingen regel som säger att något måste göras av rörmokare. MEN jag råder alltid alla att använda en rutinerad rörmokare för trycktest och anslutning av shunt/fördelare till värmesystemet.

:!: Installera elektrisk 230V golvvärme
Här får man i praktiken inte göra någonting själv! Hela arbetet skall utföras av elektriker. (detta innebär dock inte att man måste köpa systemet av elektrikern, säger elektrikern det sysslar han med falsk marknadsföring) Ibland påstås det felaktigt att man får lägga värmekabeln själv, det stämmer alltså ej.

:!: Installera elektrisk lågvolts golvvärme
Detta är system med en spänning under 50V. Dessa system klassas som ”ofarliga” och får installeras/läggas av personer utan behörighet dvs. du som privatperson eller plattsättaren. (Har systemet också stickkontakt så behöver man inte ens kontakta elektriker för anslutning. Skall det monteras fast så behöver elektrikern göra anslutningen mot fas och nolla)

:idea: När det gäller garanti (den lagstadgade tvååriga garantin) så är det något som dock alltid gäller oavsett ven som gjort installationen förutsatt att det är gjort på rätt sätt. Är något felgjort gäller ingen garanti oavsett vem som installerat golvvärmen.

:idea: Tänk på att det kan innebära olika försäkringsskydd om ni installerar golvvärmen själva. Hantverkaren har förhoppningsvis en försäkring som skyddar dig om han gör fel.
martin
Webbplatsadministratör

Inläggav ThereseD » lör 24 mar 2012, 17:06

Om man inte får utföra något arbete själv vid installation av 230V golvvärme är det ju konstigt att man alls säljer Net-Kit, med informationen att "det bara är att rulla ut själv, superenkelt osv" och sen i forumet skriver att man inte får göra något alls. Hur förhåller det sig egentligen? Får jag rulla ut mattan, fästa den i underlaget, lägga på flytspackel och sen överlåta åt en elektriker att koppla in termostaten och självklart själva strömmen eller måste han/hon göra ALLT jobbet? Det kan ju bli ganska dyrt med så mycket arbete.
ThereseD

Inläggav martin » mån 26 mar 2012, 10:24

:idea: Att läggningen går fort gynnar alla då det även går fort för elektrikern.

Någon formulering "det bara är att rulla ut själv" finns förvisso inte vid produktbeskrivningarna vad jag vet. Men för att svara på din fråga så är det enligt följande.

230V golvvärme skall läggas och kopplas in av elektriker. Ingjutningen gör man själv (tvivlar på att elektrikern ens vill göra det).
Dock vet jag att det ibland görs en överenskommelse mellan privatpersoner och elektriker, där elektrikern godkänner att man lägger kabeln/mattan själv. Det är då elektrikern som står ansvarig och det är inte alla som vill ställa upp på detta vilket kan vara förståeligt (här krävs det att elektrikern litar på dig). Elektrikern kommer sedan och isolationstestar mäter och kopplar in kabeln till termostat.
:!: Det rekommenderas att kabeln även kontrollmäts innan ingjutning, det är så mycket enklare att åtgärda ev skada innan det är ingjutet!!

:!: Dyrt att få installerat vet jag inte om jag håller med om... Det brukar normalt kosta 500-2000 SEK (beroende på timpris och golvstorlek) att installera golvvärme installationen är också avdragsgill med ROT-avdrag viket halverar den kostnaden.
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Byggteknik, konstruktion och regler

• Relaterade trådar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget