golvvärme på betong

Byggtekniska frågor, konstruktioner och regler. Underliggande konstruktioner och material diskuteras här t.ex. frågor om fuktspärr, flytspackel och regelavstånd.

golvvärme på betong

Inläggav anders12 » lör 03 aug 2013, 15:26

Jag vill inreda ett litet rum i bottenplan (sluttningsplan) som bara har oisolerat betonggolv. I resten av våningen är golven 18 cm högre, med cellplast och betong på, men det här utrymmet har lämnats utan isolerat golv, det var enligt ritningarna tänkt som ett utrymme för oljecistern, men har sedan i stället använts som vedförråd.

I det här nya rummet vill jag lägga golvvärme. Men vad jag är osäker på är vad jag behöver göra för att få till ett fungerande golv och undvika fuktproblem. Kan man bara lägga spårade cellplastskivor direkt på betonggolvet, eller måste man göra något mer avancerat?

Cellplastskivorna är ju f ö bara ca 5 cm tjocka, jag behöver höja upp golvet helst 18 cm för att få det i nivå med golven i de andra rummen, eller åtminstone 12 cm, eftersom det är höjden på de rör som nu går över golvet från värmebrunnen utanför huset till värmepumpen i rummet bredvid. De måste ju också "byggas in" under golvet så att de skyddas och inte syns. Hur ska jag lösa det här? En byggare föreslog att lägga cellplast och sedan gjuta betong ovanpå, men det skulle kosta tiotusentals kronor. Utrymmet är bara ca 10 kvm, och ska bli bara ett enkelt, men beboeligt "reservutrymme" så jag har ingen lust att satsa några enorma summor.
anders12
 
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 03 aug 2013, 15:13

Återgå till Byggteknik, konstruktion och regler

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget
cron