Golvvärme i del av källare

Byggtekniska frågor, konstruktioner och regler. Underliggande konstruktioner och material diskuteras här t.ex. frågor om fuktspärr, flytspackel och regelavstånd.

Golvvärme i del av källare

Inläggav stjernspetz » fre 08 nov 2013, 13:13

Hej

Jag går i planer att bila bort golvet i två rum i min källare och gjuta in vattenburen golvvärme. Jag ska isolera undertill med cellplast ca 10-15cm för att inte värma upp grunden under.
I dagsläget är källaren inte speciellt fuktig, men jag har ändå en avfuktare som får jobba för att få bort den fukt som finns.

När jag nu kommer att värma upp de två rummen, kommer inte fukten att istället dras till de intilliggande rummen och "samlas" där?
Min plan är att värma upp hela källaren, då det ska bli hobbyrum osv(inga sovrum), men innan dess så vill jag försäkra mig om att det inte kommer att bli några problem i de ouppvärmda rummen.

MVH Fredrik
stjernspetz
 
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 08 nov 2013, 10:26

Re: Golvvärme i del av källare

Inläggav martin » tor 09 apr 2015, 15:24

Om du värmer upp några rum och ej värmer upp de andra rummen kommer du troligen få en lägre luftfuktighet i de varma rummen och en högre i de kalla.
Liksom du idag har lägre luftfuktighet i de uppvärmda rummen på markplan och högre i de ouppvärmda i källaren.

Det betyder dock inte nödvändigtvis att du får högre luftfuktighet i de ouppvärmda rummen än vad du har idag.
Exakt svar på frågan är omöjligt att ge utan att göra en detaljerad teknisk undersökning.
Du kommer få lika många versioner av svar som personer du frågar är jag rädd...
martin
Webbplatsadministratör
 
Inlägg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39


Återgå till Byggteknik, konstruktion och regler

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget
cron