GolvvÀrme

Byggtekniska frÄgor, konstruktioner och regler. Underliggande konstruktioner och material diskuteras hÀr t.ex. frÄgor om fuktspÀrr, flytspackel och regelavstÄnd.

GolvvÀrme

InlĂ€ggav Andreas » tor 10 maj 2012, 14:28

Jag undrar vad som Àr korrekt och fackmÀssigt utfört gÀllande golvvÀrme i bad- och tvÀttrum.
Vi har spÄnskivor ca 22 mm pÄ golvet ( 8 m2) som underlag. PÄ det har fiman vi anlitat lagt rörhÄllarskenor och rör som Àr ca 12 mm, utan att prima innan.
överenskommelsen var igentligen golvvÀrmeskivor. Finns del golvskivor för 12mm rör??
PÄ detta las animeringsnÀten och sedan fiberförstÀrkt flytspackel. MÄnga sÀger att animeringsnÀten skulle ligga under rören och nÄgra sÀger över golvvÀrmerören. Man blir lite förvirrad. NÀr detta arbete var klart primade man golvet och lag sedan klinkers.
Bolaget pÄstÄr att man lagt tÀtskicktsfole innan klinkers och fakturerade oss för detta, men vi Àr absolut sÀkra pÄ att det inte gjordes.
TyvÀrr Àr det bakfall och vattnet rinner inte ner mot brunn.
GolvvÀrme centralen och rörfördelarna Àr dessutom monterade mot en yttervÀgg och har en vanlig enkel inspektionslucka framför.
GolvvÀrmerören Àr ca 2 cm ifÄn vÀggen. Ska det inte minst vara 6 cm?
Behöver hjÀlp frÄn kunnig!
mvh Andreas
Andreas
 
InlÀgg: 2
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 14:02

Re: GolvvÀrme

InlĂ€ggav martin » fre 11 maj 2012, 08:22

SvÄrt att uttala sig om annans jobb utan att se hur det Àr gjort men se kommentarer nedan.

:idea: Man bör prima underlaget först. (om man gjuer en platta med armering i sÄ har jag iofs svÄrt att sÀga exakt vad primningen egentligen skulle ha för betydelse.

:idea: SjÀlvklart finns det skivor för installation av 12 mm golvvÀrmerör. Se vÄra golvvÀrmepaket EPS hÀr

:idea: NÀr man gjuter in golvvÀrmerör i flytspackel sÄ kan man vÀlja att lÀgga armeringen under eller över rören. Det finns inget som Àr rÀtt eller fel hÀr. I ert fall dÀr det Àr spÄn under rören tycker jag nog det Àr ett bÀttre val att just lÀgga armeringen ovanpÄ rören (pÄ det viset hamnar armeringen i mitten av gjutningen dÀr den gör mest nytta).

:!: Det Àr otroligt viktigt att dom skall ha lagt tÀtskikt ovanpÄ flytspacklet!! Det mÄste du pÄ nÄgot vis försÀkra dig om.

:idea: Bakfall kÀnns som ett ganska onödigt misstag...

:?: Jag förstÄr inte riktigt din beskrivning av hur centralen Àr monterad eller vad du menar med 2 eller 6 cm frÄn vÀgg?
martin
Webbplatsadministratör
 
InlÀgg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39


ÅtergĂ„ till Byggteknik, konstruktion och regler

 


  • Relaterade trĂ„dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlÀgget
cron