el golv varme i timmer stugs renovering

Byggtekniska frÄgor, konstruktioner och regler. Underliggande konstruktioner och material diskuteras hÀr t.ex. frÄgor om fuktspÀrr, flytspackel och regelavstÄnd.

el golv varme i timmer stugs renovering

InlĂ€ggav awnilsson » mĂ„n 08 aug 2011, 22:15

Hej,


jag funderar pa att installera el-golv varme i min stuga. Det ar en gammal timmer stuga som vi ska lagga in nytt golv fran trossbotten och upp, som star pa torpar grund.
ca 20m2 golvyta och jag skulle vilja gora mig av med det golv element som finns dar. Den star i Jamtland dar det blir -20c med jamna mellan rum, samt stugan tomms pa vatten nar vi inte ar dar och der star kallt.

Jag ar osaker pa om det lampar sig med el-golv varme, samt hur konstruktionen bor goras. Jag ska lagga furu golv langst upp, som jag helst vill skruva i bjalkar eftersom det antaligen kommer att krympa och svalla, pga av temp of luftfuktighets andringarna, men hur laggs is sa fall golv el varme mattorna, eller ska man lagga span skiva, el varme matta, och sen flytande golv?

Svar uppskattas.

mvh: Patrik
awnilsson
 
InlÀgg: 1
Blev medlem: mÄn 08 aug 2011, 22:10

Re: el golv varme i timmer stugs renovering

InlĂ€ggav martin » fre 12 aug 2011, 15:58

DÄ ni stÀnger av vÀrmen pÄ vintern Àr nog el att föredra framför vattenburen vÀrme Àven om man kan köra med glykol.

Under trÀgolv har ni dÄ bara att vÀlja pÄ Folie Kit eller AluMat.
Det gÄr inte att skruva eller spika igenom golvvÀrmen dÀrför blir ni tvungna att lÀgga golvet flytande ovanpÄ.
martin
Webbplatsadministratör
 
InlÀgg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39


ÅtergĂ„ till Byggteknik, konstruktion och regler

 


  • Relaterade trĂ„dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlÀgget
cron