IntelliOhm någon med erfarenhet?

Forum för 230V värmegolv och el golvvärme. T.ex värmekabel och golvvärmefolie

IntelliOhm någon med erfarenhet?

Inläggav Ola A » mÃ¥n 13 sep 2010, 11:27

Hej jag skall lägga in värmegolv under parkett och har hittat IntelliOhm som är självreglerande och skulle passa mej . Är det någon som lagt in detta värmegolv så skulle jag bli glad om ni berättar er erfarenhet av detta possitivt och negativt .Rummet det ska ligga i är 35kvm och men vill ju inte köpa grisen i säcken.
Mvh Ola
Ola A

Re: IntelliOhm någon med erfarenhet?

Inläggav martin » ons 15 sep 2010, 13:41

Hej Ola,

Vi har levererat en del IntelliOhm och vår upfattning av systemet är att mattan ger en väldigt jämn och fin temperatur.
Självregleringen fungerar bra och mattan känns bra att hantera.
Men jag tycker att kopplingen av systemet är lite för krånglig. Man måste koppla samman alla kortsidor med lösa sladdar. På ett sort golv blir detta ganska fort en hel del kopplingar under golvet. Varje koppling i sig är en risk att ågot inte skall bli helt rätt.
Självreglering i sig är bra dock är det så att materialet åldras med sämmre effekt efter ett par år som följd.

Vi säljer idag istället AluMat viken är enklare att lägga, något lägre pris. Men ej självreglerande.

//M
martin
Webbplatsadministratör

Inläggav Ola A » ons 15 sep 2010, 15:03

Tack för svaret , man blir lite fundersam om att den åldras ? Man vill ju att den skall fungera ett bra tag framöver eftersom den kostar en del + golvet. hur är det med Alumat då i livslängd? Man kanske inte skall hänga upp sej på att den inte är självreglerande.
Ola
Ola A

Inläggav martin » tor 16 sep 2010, 11:34

Jag tror nog iofs inte det är någon större fara med att materialet åldras.
När det gäller AluMat så har dom 10 års fullgaranti vilket innebär att hela kostnaden för nytt system inkl arbetet att lägga nytt täcks om något skulle visa sig vara fel med systemet under 10 år.

I stort kan nog livslängden för ett AluMat system anses vara minst 20 år.
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Golvvärme EL 230V