Betongplatta på mark + parkett

Forum för 230V värmegolv och el golvvärme. T.ex värmekabel och golvvärmefolie

Betongplatta på mark + parkett

Inläggav city117 » fre 02 okt 2009, 08:58

Vi skall renovera kök+vardagsrum totalt ca 60 kvm öppen planlösning. Huset är byggt 1979, underlaget är betongplatta på mark vi har tänkt lägga 14mm parkett. Vi har direktverkande el och jag vill ha golvvärme för att få jämn och behaglig värmespridning samt att slippa befintliga radiatorer. Vad skall man välja för system när det är så stora ytor?
city117

Re: Betongplatta på mark + parkett

Inläggav martin » sön 04 okt 2009, 21:13

Ja 60 m2 är en ganska stor yta och kommer behöva delas upp på flera system/termostater.
Då termostaterna maximalt kan reglera mellan 2500-3600W och Jag bedömer att du behöver mellan 4000 och 5000W för den ytan.

Jag skulle rekommendera IntelliOhm som har ett system specialanpassat för trägolv. Mattan kommer så nära golvytan man kan komma och minimerar förlusterna neråt. Utöver det så är mattan självreglerande vilket betyder att om man på en viss del av golvet har en matta eller låg möbel riskerar man inte onödigt hög värme på golvytan där. Tillverkarna av parkett brukar rekommendera max 27 grader.

Ett något billigare alternativ är AluMat från HeatCom då förlorar du dock den självreglerande egenskapen. Vilket av de två systemen du skall välja beror lite på just om den självreglerande funktionen behövs eller ej.
Då de är ett så stort golv skulle jag rekommendera att du kontaktar oss för en offert.

Vänligen/
Martin
martin
Webbplatsadministratör

Re: Betongplatta på mark + parkett

Inläggav coopas » sön 04 okt 2009, 21:48

Finns det plats att gjuta på 40-50mm på golvet hade jag valt att lägga lite extra isolering och sedan gjuta in Värmekabel. Brukar inte vara så vidare bra isolering i plattorna på 70-tals hus.
coopas

Återgå till Golvvärme EL 230V

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget