Kelvin Folie-Kit och torpargrund

Kelvin sweden AB grundades tidigt nittiotal och levererar golvvÀrme i Sverige, Danmark, Norge och NederlÀnderna. Kelvins golvvÀrme Àr en elektrisk golvvÀrme av vÀrmekabeltyp, dvs en tunn trÄd som alstrar vÀrme lÀggs under golvet. Systemen Àr 12V-48V och har marknadens tunnaste vÀrmekabel.

Moderator: Kelvin

Kelvin Folie-Kit och torpargrund

InlĂ€ggav Towanda » ons 25 dec 2013, 22:20

Hej!

Jag bor i ett gammalt sekelskifteshus som Àr renoverad i omgÄngar. Jag hÄller nu pÄ att renovera köket och funderar pÄ att lÀgga in Kelvin Folie-kit med reflektorskiva (6mm) och undrar om det skulle fungera och till vettig driftsekonomi. Jag undrar ocksÄ om fukt kan bli ett problem och hur jag hanterar det i sÄ fall. PÄ backen under torpargrunden ligger det byggplast, sen sitter det en luftavfuktare i torpargrunden. Köksgolvet Àr idag ganska kallt och vÀrms upp av tvÄ elradiatorer samt en vÀrmeflÀkt som sitter i hallen. Tanken Àr att ersÀtta elradiatorerna med folie-kit. Isoleringen under köksgolvet Àr (nedifrÄn och upp).
17 cm sÄgspÄn
10 cm Gullfiber
2,5 cm golvspÄnskiva.
sen hade jag alltsÄ tÀnk mig
reflektorskiva 6mm
golvvÀrmefolie
laminatgolvet

Jag kan inte bygga mer Àn ca 1 cm pÄ höjd och hade dÀrför tÀnkt mig GolvvÀrmefolie med 6mm reflektorskiva och ett klicklaminatgolv ovanpÄ det.
Tacksam för tankar och ideer!
Towanda
 
InlÀgg: 1
Blev medlem: ons 25 dec 2013, 22:09

Re: Kelvin Folie-Kit och torpargrund

InlĂ€ggav martin » fre 20 mar 2015, 17:15

Fukt i denna konstruktion borde rimligen komma inifrÄn den varma och fuktiga luften. Jag tror dÀrför inte att installationen av folie skall försÀmra situationen. Du lÀgger en ÄngspÀrr ovanpÄ golvvÀrmen och det Àr den som kommer avgöra oavsett golvvÀrme eller ej.
Isoleringen nerÄt lÄter ganska bra tycker jag.
martin
Webbplatsadministratör
 
InlÀgg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39


ÅtergĂ„ till Kelvin

 


  • Relaterade trĂ„dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlÀgget
cron