Varma kablar mellan styrbox och golv (Kelvin Royal 800)

Kelvin sweden AB grundades tidigt nittiotal och levererar golvvÀrme i Sverige, Danmark, Norge och NederlÀnderna. Kelvins golvvÀrme Àr en elektrisk golvvÀrme av vÀrmekabeltyp, dvs en tunn trÄd som alstrar vÀrme lÀggs under golvet. Systemen Àr 12V-48V och har marknadens tunnaste vÀrmekabel.

Moderator: Kelvin

Varma kablar mellan styrbox och golv (Kelvin Royal 800)

InlĂ€ggav JohaV » sön 03 jan 2016, 22:50

Jag har ett Kelvin Royal 800 system dÀr styrboxen sitter ungefÀr 160 cm ovanför golv.
Slingorna gÄr i varsin kabelkanal pÄ vÀggen frÄn golvet till styrboxen. Den ena slingan blir dock sÄ varm att det blivit brÀnnmÀrken efter kabeln inuti kanalen. SÄg detta dÄ vi skulle mÄla om och tog bort kanalerna. Har Àven kÀnt pÄ kabeln och den blir riktigt het.

Enligt tidigare husÀgaren (har nyss flyttat in) sÄ har en elektriker bytt ut styrkortet och i samband med detta kopplat förbi termostaten av nÄgon anledning.
Slingorna Àr nu anslutna till styrkortet via en sockerbit istÀllet för kopplingsplintarna i styrboxen.

Förra Àgaren har anvÀnt golvvÀrmen sÄ den verkar ju fungera i övrigt.

Johan
JohaV
 
InlÀgg: 2
Blev medlem: sön 03 jan 2016, 22:15

Re: Varma kablar mellan styrbox och golv (Kelvin Royal 800)

InlĂ€ggav martin » tis 19 jan 2016, 12:41

Det lÄter som det Àr vÀrmekabel som gÄr i framledningen. Normalt brukar man koppla en kallkabel istÀllet och ansluta till vÀrmekabeln nÀrmare golvet om man har boxen lÄngt ifrÄn golvet som vÀrms.

Sockerbitar Àr inte heller nÄgot som brukar bete sig speciellt bra i dehÀr systemen. Var sitter kopplingarna som Àr gjorda med sockerbit?
Vad menar du med förbikopplad termostat?
martin
Webbplatsadministratör
 
InlÀgg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39

Re: Varma kablar mellan styrbox och golv (Kelvin Royal 800)

InlĂ€ggav JohaV » tor 21 jan 2016, 21:36

Som jag förstÄr det sÄ Àr det vÀrmekabeln som gÄr hela vÀgen fram. Det jag reagerade pÄ var att det bara var den ena slingan som blev sÄ varm.
Jag vet att man skulle kunna sÀtta en box nere vid golvet men blir inte slingan fram till den lika varm? GÄr ju en bit under golvlisten först.
Är ju brandrisken jag Ă€r orolig för hĂ€r och undrar om det Ă€r rimligt att det ska blir sĂ„ varmt att det blir mĂ€rken i kanalen.
Tidigare Àgaren sa Àven att dom inte kunnat haft locket pÄ styrboxen pÄ dÄ det blev för varmt och man kan skymta mörka spÄr efter kablarna dÀr ocksÄ.

Vad jag menar med att termostaten Àr förbikopplad Àr att det sitter en termostat dÀr men den fungerar inte lÀngre utan det Àr till eller frÄn numer.
Det Àr tyvÀrr allt jag vet dÄ tidigare Àgare inte heller verkar vara sÄ insatt i vad som gjordes.

Sockerbitarna sitter istÀllet för kopplingsplint 1-4 i styrboxen dvs. VÀrmeslingorna gÄr in pÄ ena sidan och kablarna frÄn styrkortet pÄ den andra.
Varför man gjort sÄ har jag ingen aning om.

Tack för svar

Johan
JohaV
 
InlÀgg: 2
Blev medlem: sön 03 jan 2016, 22:15


ÅtergĂ„ till Kelvin

 


  • Relaterade trĂ„dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlÀgget
cron