Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 10:11

News News of forum.golvvarmebutiken.se

Site map of forum.golvvarmebutiken.se » Kategori : forum.golvvarmebutiken.se

Forumet om golvvÀrme.

T2-Röd i uterum under klinkergolv

Hej
Jag har byggt ett uterum med betongplatta pÄ 30 cm frigolitisoliering. Rummet ska vara isolerat och vinteruppvÀrmt och anvÀndas som vintertrÀdgÄrd. För det mesta ska det bara hÄllas frostfritt, men det ska kunna vÀrmas upp till rumstemperatur dÄ och dÄ. Planen Àr att lÀgga in elslingor för fullvÀrme i flytspackel under klinker.

Eftersom vi kommer att ha mycket stora krukor med vÀxter och en mindre jaccuzzi i rummet, skulle jag vilja anvÀnda T2-röd för ...
Read more : T2-Röd i uterum under klinkergolv | Visningar : 1598 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V


Kelvin xk800

HjÀlp jag har ett Kelvin xk800 som fullvÀrme ,
Det gÄr ej att reglera effekten bÄda slingorna Àr dock lika varma.
Ringde till Kelvin blev rekommenderad att byta ut styrkort mot kontaktor med termostat eller köpa tvÄ xk300 boxar blir dock dyrt 5000:- finns det nÄgon som har kunskaper att hjÀlpa mig.
Read more : Kelvin xk800 | Visningar : 16134 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor


Hur mÄnga slingor frÄn vÀrmepumpen behövs?

Hej,

bor i ett hus med NIBE F750 vÀrmepump. Hela bottenvÄningen pÄ 120kvm vÀrms upp med vattenburna radiatorer. NÀr jag nu ska inreda övervÄningen Àr jag inne pÄ att lÀgga vattenburen golvvÀrme dÀr uppe. DÀr finns 80kvm och 60 av dessa ska jag ha vattenburen golvvÀrme i, resterande 20 blir el-golvvÀrme.

Nu till den vattenburna golvvÀrmen: Min plan Àr att köra pÄ 4 st 16mm slingor a 15kvm.

Min frÄga: RÀcker det med en slinga ...
Read more : Hur mÄnga slingor frÄn vÀrmepumpen behövs? | Visningar : 15325 | Svar : 0 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme


tyco thermal t2 röd

Hej.
Jag har sedan 9 Är ett golvvÀrmesystem (tyco thermal t2 röd) som har börjat strula.
Mitt problem Àr att nÀr jag startar det sÄ slutar inte vÀrmen att stiga.
Jag har gjort en temperaturkalibrering, omstart med fabriksinstÀllning m.m.
Är det nĂ„gon som vet eller har haft liknande problem och kan ge mig lite info.
SjÀlv tror jag att det kan vara golvgivare som har lagt av?
Tacksam för all hjÀlp.

Tackar pÄ förhand.
Read more : tyco thermal t2 röd | Visningar : 8416 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor


Utbyggnad av befintlig golvvÀrme till nytt uterum

Hej
Sedan Är 2000 har jag vattenburen golvvÀrme frÄn Wirsbo/Uponor i min villa, med golvvÀrmerör förlagda i golvvÀrmeplÄtar i trÀbjÀlklag. Den uppvÀrmda ytan Àr ca 60 m2 och uppvÀrmningen sker med 4,5 kW elvÀrmepanna VE 4, frÄn VÀrmebaronen.

VÀrmepannan har varit fullt tillrÀcklig för den uppvÀrmning vi har behövt fram till idag. Nu planerar vi att bygga ut huset med ett vinteruppvÀrmt inglasat uterum med golvvÀrme i betongplatta pÄ mark. Uterummet ska vara av vintertrÀdgÄrdsstandard ...
Read more : Utbyggnad av befintlig golvvÀrme till nytt uterum | Visningar : 7578 | Svar : 0 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme


XK500

Har just installerat ett XK500-system. NÀr jag försökte provstarta innan montering av "heat spreader" blinkade det bara till och sedan allt svart. Har kontrollerat att slingorna ligger korrekt (inte i kors), att alla kablar sitter rÀtt och ordentligt fast i styrboxen. Har ocksÄ försökt kalibrera genom att trycka pÄ den lilla knappen. Inget hjÀlper, boxen Àr död. NÄgra idéer om vad som Àr fel?
Read more : XK500 | Visningar : 15985 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt


En bit bort

Duschutrymmen som ska fÄ golvvÀrme ligger 1m bort och dosan 1.5 högt, dragit tvÄ flexslangar dit frÄn dosan, fungerar det?
Read more : En bit bort | Visningar : 11011 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt


Val av golvvÀrme till badrum och vÄrtrumsmatta?

Hej! Vi bygger nytt badrum med dusch. PÄ golvet kommer vi att lÀgga golvskivor (pÄ bjÀlklaget) och ovanpÄ det en vÄtrumsmatta. DÀremellan tÀnker vi oss golvvÀrme, men vad ska vi vÀlja? Vi kommer inte att ha nÄgon annan vÀrmekÀlla i badrummet och vi vill ha elektrisk golvvÀrme. Det verkar finnas bÄde fÀrdiga kit, nÄgon form av nÀt mm. Helt nybörjare pÄ detta omrÄde - vad rekommenderas? Golvet Àr ca 7,5 kvm.


BerÀkna elförbrukning för golvvÀrme

Skulle ni kunna hjÀlpa mig att berÀkna förvÀntad elförbrukning för ett par ytor med golvvÀrme som jag planerar att lÀgga in i kÀllaren?

Jag önskar vÀrma upp golvet i badrum (7,5m2) respektive toalett (1,5m2) i kÀllaren till en temperatur som Àr behaglig att gÄ pÄ.

KÀllargolvet bestÄr av 20cm armerad betongplatta och ovanpÄ det 10cm betong (Idag ligger det en plastmatta pÄ golvet, men den tÀnker jag ta bort och ersÀtta med klinker).

...
Read more : BerÀkna elförbrukning för golvvÀrme | Visningar : 19871 | Svar : 0 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem


Blanda LK och Uponor

Hej,
Jag har tvÄ system som varit separerade men nu efter ombyggnation sÄ skulle jag vilja ha in bÀgge systemen i ett fördelarskÄp.
Finns det blandare/fördelare som tar bÀgge systemen (16 resp 17mm)
Sen vill jag ha möjligheten att koppla in en 3:e slinga i framtiden, ingen stor grej men passar pÄ att nÀmna att ett uttag kommer att pluggas nu.
NÄgon vÀnlig sjÀl som kan hjÀlpa mig vÀlja delar till detta "Frankenstein" system?
Allt ...
Read more : Blanda LK och Uponor | Visningar : 8878 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme


 

Logga in  •  Bli medlem


Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 475

cron