Aktuellt datum och tid: fre 12 jun 2026, 15:08

News News of Allmänna golvvärmefrågor

Site map of Allmänna golvvärmefrÃ¥gor » Kategori : Allmänna golvvärmefrÃ¥gor

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Vattenburen golvvärme i badrum med flytspackel

Hej

Har byggt till huset i 2 våningar. Ska ha badrum på övervåningen vilket inneburit att jag har reglat upp bjälklaget med cc 300 mellan bjälkarna och skruvlimmat golvspånskivan. Uppe på det hade jag tänkt att lägga värmefördelningsplåtar, vattenburen golvvärme som jag flytspacklar in. Är det någon som har tips och råd på vad man ska tänka på?

Golvuppbyggnad från golvbjälkarna och uppåt: 1. golvbjälkar cc 300
2. golvspån 22 mm, skruvlimmad
3. värmefördelningsplåtar
4. ...
Read more : Vattenburen golvvärme i badrum med flytspackel | Visningar : 8574 | Svar : 1

Kevin govvärmematta

Hej, vi ska själva lägga golv med värme och klinker i köket i vårt nybyggda hus. Med matta verkar det ju buslätt. Vi behöver till ca 14 m2. Vad behöver vi beställa? Comfortvärme. Vad blir det för kostnad jämfört med Kelvin 500?
Med vänlig hälsning, Carin Feldman
Read more : Kevin govvärmematta | Visningar : 2807 | Svar : 1

Tidpunkt för inkoppling

Fråga 1: Jag undrar lite kring tajmingen vid inläggning av lågvoltsvärmeslinga. Som jag förstått det så får jag själv lägga ut själva slingan på golvet, men anslutningen till elen måste göras av behörig elektriker. Jag ska lägga slingan på mitt betonggolv, för att sedan lägga på utjämningsmassa och därefter sätta klinker. I vilket läge kan/ska elektrikern komma på besök? Innan eller efter att utjämningsmassa/klinker är ditlagt? Jag gissar att det är innan, för att få ...
Read more : Tidpunkt för inkoppling | Visningar : 3311 | Svar : 1

Golvvärme i litet badrum

Hej,

Vi skall renovera vårt lilla badrum (3,5 kvm).
Eftersom vi redan har bergvärme vill vi lägga in vattenburen värme.
Men samtidigt vill vi också ha komfortvärme på golvet (klinkers skall läggas in) under hela året.
Hur löses detta bäst?
Finns något lämpligt vattenburet system som smidigt kan kompletteras med eluppvärmning?
Eller måste vi lägga in två separata system?
Tacksam för råd och ungefärliga prisuppgifter.
Read more : Golvvärme i litet badrum | Visningar : 7811 | Svar : 1

Läggning vattenburen golvärme

Hur lägger man närmas golvbunn och toastol, måste man byta golbrunn i dushen eller finns det förhöjningramar. Betonggolv med plasmatta
Read more : Läggning vattenburen golvärme | Visningar : 7863 | Svar : 1

Golvvärme på plastmatta

Hej!
Kan man lägga golvvärme 12-48 V direkt på plastmatta?

Ha de!
yngve.sahlin
Read more : Golvvärme på plastmatta | Visningar : 7287 | Svar : 1

Frostsäkring

När man använder Frost-Safe 1 - ska den viras runt vattenröret eller tejpas fast längsmed vattenröret? Kan man ha - och är det en fördel - vattenröret isolerat med rörisolering (typ cellplast) utanpå röret och frost-safe-ledningen?
Read more : Frostsäkring | Visningar : 7491 | Svar : 1

Golvvärmenät/matta ovanpå gammalbetonggolv i källare

Hej,
Vi har ett hus byggt 1950. I källaren är det betonggolv som är ganska kallt och kan bli fuktigt på sommaren.
Min fråga är om man kan lägga golvvärmenät/nätta direkt på golvet och därefter lägga in ett trägolv?

Vi hade annars tänkt att bila upp betongen lägga värmelsingor och sedan gjuta nytt golv.
Men det är ett stort projekt och jag undrar därför om detta skulle vara en möjlighet att använda golvvärmenät/matta direkt på ...
Read more : Golvvärmenät/matta ovanpå gammalbetonggolv i källare | Visningar : 10762 | Svar : 2

Vattenburen golvvärme

Hej!

Vi ska renovera våra hall och har bestämt oss för vattenburen golvvärme då vi har vattenburna element med tvåvägssystem.
Vi har kollat på produkten Golvvärmepaket L8-5 8mm.
Huset har en betonggrund med 10 cm frigolit och med spånplatta över och sedan trägolvet som ska ersättas.
Dom remsorna man får med där man dra värmerören, är dom bara att sätta dit på spånskivan eller måste man gjuta över spånskivan innan man sätter dit dom?

Kollade ...
Read more : Vattenburen golvvärme | Visningar : 11045 | Svar : 1

Golvvärme under laminat i hall

Hej
Vi tänker lägga laminat i vår hall på betongplatta och jag funderar om vi skall lägga ett foliekit som golvvärme under. Är det någon som har erfarenhet av denna typ av läggning.
Tänker inte lägga folie på hela ytan, tänker skippa ytan under trapp, hallen är L formad till golvyta.
Funderar också på ångspärr där jag inte tänker ha golvvärme, kan jag lägga den på samma sätt som över folien?(tänker lägga isolering på hela ...
Read more : Golvvärme under laminat i hall | Visningar : 8952 | Svar : 2

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlägg 1242 • Totalt antal trÃ¥dar 741 • Totalt antal medlemmar 477