Här kommer en lite speciell fråga, det blir lite långt kanske men vill bara förklara problemet...
Huset vi bor i är dränerat på 70-talet, och det verkar som vi har fått lite fuktgenomslag i källarväggarna (har gjort ett inspektionshål i väggpanelen, så jag ser egentligen inte omfattningen). Panelen ska hur som helst ner så småningom.
Men...Problemet är att ena väggen i källaren är också, så att säga, en förlängning av stödmuren som också går i tomtgränsen mot grannen. Så man kan säga att på andra sidan våran källarvägg är grannens mark (försöker visa med bifogad bild, vet inte om det fungerar)... För att dränera den sidan måste vi alltså göra stor åverkan på grannens tomt och kostnader för att återställa det (om vi överhuvudtaget får göra detta för dom). Därför försöker jag hitta alternativa lösningar till dränering och isolering.
Jag har funderat lite, och en av mina tankar är att man skulle kunna gjuta in golvvärme på vägarna. Då bör man få en varm och torr vägg i källaren. Det finns säkert en massa nackdelar med detta. Men jag kan för lite om detta för att se dessa nackdelar. Men kan detta vara något?
Jag vet att inget går upp mot utvändig dränering och isolering, men vad finns det för andra alternativ? Som kanske inte är lika bra... men nästan
Tacksam för alla möjliga tips jag kan få!
Hälsningar
/Robban