Golvvärme på vägg i källare?

Vilken typ av system skall man välja? Vattenburet eller Elektriskt 230V eller 24V? Renovering eller nybyggnation vilket passar när? Här diskuterar vi allt kring valet av system.

Golvvärme på vägg i källare?

Inläggav Mangala » mÃ¥n 07 mar 2011, 15:35

Hej!

Här kommer en lite speciell fråga, det blir lite långt kanske men vill bara förklara problemet...

Huset vi bor i är dränerat på 70-talet, och det verkar som vi har fått lite fuktgenomslag i källarväggarna (har gjort ett inspektionshål i väggpanelen, så jag ser egentligen inte omfattningen). Panelen ska hur som helst ner så småningom.

Men...Problemet är att ena väggen i källaren är också, så att säga, en förlängning av stödmuren som också går i tomtgränsen mot grannen. Så man kan säga att på andra sidan våran källarvägg är grannens mark (försöker visa med bifogad bild, vet inte om det fungerar)... För att dränera den sidan måste vi alltså göra stor åverkan på grannens tomt och kostnader för att återställa det (om vi överhuvudtaget får göra detta för dom). Därför försöker jag hitta alternativa lösningar till dränering och isolering.

Jag har funderat lite, och en av mina tankar är att man skulle kunna gjuta in golvvärme på vägarna. Då bör man få en varm och torr vägg i källaren. Det finns säkert en massa nackdelar med detta. Men jag kan för lite om detta för att se dessa nackdelar. Men kan detta vara något?

Jag vet att inget går upp mot utvändig dränering och isolering, men vad finns det för andra alternativ? Som kanske inte är lika bra... men nästan :)

Tacksam för alla möjliga tips jag kan få!

Hälsningar
/Robban
Bilagor
Huset.docx
Dräneringsproblem
(72.67 KiB) Nerladdad 19 gånger
Mangala

Re: Golvvärme på vägg i källare?

Inläggav martin » tor 10 mar 2011, 19:36

Hej,

B.C här på forumet har gjort det du efterfrågar.

Om vi börjar med problemen/nackdelarna:
1. Det är inte tillåtet att dra 230V värmekabel i vägg. (risken att någon drar i en spik eller skruv i framtiden bedöms som för stor)
2. En oisolerad källarvägg kostar endel effekt att hålla varm.

Jag rekommenderar följande:
Använda Kelvins lågvoltssystem. 48V är tilllåtet och innebär ingen fara. Den är också så pass tunn att det räcker med ett tunt skit puts för att dölja den.
Att värma väggen till ca 18 grader konstant kommer hålla fukten borta, givetvis inte lika bra som en utvändig dränering men bättre än ingenting.
martin
Webbplatsadministratör

Inläggav Mangala » fre 11 mar 2011, 10:06

Hej!

Tack för svaret!

Om det var tillåtet att dra 230 V värmekabel i väggen, skulle det vara bättre än logvoltssystemet?
Vad kan det kosta per månad eller år att hålla källarväggen varm? Förstår att det beror på på en hel del saker, elpris, hur kall väggen är m.m. men en ungefärlig driftskostnad. Så man har något att ställa mot att , om det skulle vara möjligt, dränera och isolera.

Om man skulle dra vattenburen golvvärme på väggen, skulle det vara ett alternativ?

Vad är din erfarenhet av resultatet på den väggen som du gjort, hur länge har du haft det?

Tusen tack för svaret!

/Robban
Mangala

Inläggav martin » fre 11 mar 2011, 11:23

Hej,

Nej värmen från 230V kabeln är den samma som den från lågvolts golvvärmen.
Skillnaden skulle kunna vara om det är en väldigt stor vägg så skulle inte effekten i lågvolt systemen räcka.
Men annars ser jag mest fördelar med att använda den tunna kabeln.

Vattenburen skulle kunna vara ett alternativ men det kan finnas risk för att du får problem med luft i slingan.
Men annars skulle ett L12-10 paket tex kunna vara ett alternativ. Slangen skall i så fall läggas i längsrikting fram och tillbaka inte upp och ner upp och ner.

När det gäller energiförbrukningen så börjar det bli svårt att svara på.
Men om vi börjar med elkablarna så kan de ju aldrig förbruka mer energi än maxeffekten och du bör nog installera ca 100W/m2 väggyta.
Driftskostnaden blir ju då maximalt 10 öre i timmen per kvadratmeter. (om elen kostar 1 kr/kWh). Sedan borde driftskostnaden inte bli riktigt så hög. I golv brukar vi räkna med 30-50W/m2 i genomsnitt.

Det är inte jag som har el golvvärme i väggen. Det är Björn här hos oss. Men han tycker det fungerar riktigt bra. Väggen är alltid torr och känns inte kall. Han försöker minimera energiförbrukningen så mycket som möjlig genom att använda lägsta möjliga temperatur. Men han säger att krokusarna slår ut extra tidigt utanför den väggen, så vist läcker det endel värme...
martin
Webbplatsadministratör

Inläggav Mangala » fre 11 mar 2011, 13:14

Jag tänkte även på en annan sak med vattenburet (vi har fjärrvärme), att man på sommaren inte vill brassa på med värmen i husets radiatorer och då påverkas ju även värmen i väggslingan också... På sommaren är väl elpriset billigare också.

Ja du, det är tyvärr en relativt stor vägg (fördelat på två rum). Väggen i ena rummet är c:a sju meter och i andra rummet är den c:a 4 meter. Ungefär 220 i tak. --> ungefär 25 kvm väggyta. Det kanske inte är så himla farligt stort iofs... Eller vad tycker ni? Vad skulle elslingan (Kelvins lågvolt om effekten räcker?) kosta för en sån vägg?

Kostnadsuppskattningen för att utvändigt dränera och isolera är astronomisk jämfört med vad det skulle kosta med att slänga upp en elslinga på väggen.

Om man skulle behandla väggen med vattenglas för att även få den tät. Skulle det vara en nackdel eller bara onödigt tror ni?

Har Björn gort något mer på insidan av källarväggen, kanske platonmatta och invändig isolering. Eller bara målat på...?

Ja, men då kanske man ska plantera vinrankor i rabatten ovanför den väggen ;)

/Robban
Mangala

Inläggav martin » fre 11 mar 2011, 13:26

Jag rekommenderar att man alltid har värmen på i källarväggen. Att hålla en konstant temperatur är det bästa i avseende på fukten.
Så därav är nog el att föredra.

Som sagt det var ganska många kvadratmeter vägg... Den största Kelvin boxen är på 500W så du behöver minst två st sådana en i vardera rum.
Då får du ca 50W/kvm vilket kanske är i minsta laget men det är mycket bättre än ingenting.
Jag kan inte rekommendera dig att använda 230 kabel. tycker det känns lite för osäkert.

Jag skulle lämna väggen öppen och putsad. På det viset kan ev fukt lättare avdunsta från väggen och sedan vädras ut. Alternativt sätter ni också någon liten avfuktare i källaren.

Björn har bara putsat väggen
martin
Webbplatsadministratör

Inläggav Mangala » fre 11 mar 2011, 14:52

Okej, jag förstår... Men du, det här låter som ett rätt bra alternativ :D

Om jag skulle ha en 500W box i det mindre rummet och kanske två boxar på väggen i det större rummet. Kan man göra så? För att få mer än 50W/kvm.

Är det alltså bara att lägga på kabeln och putsa osv? Nu vill jag ju ha ut värmen i väggen. Ska man göra något för att "rikta" värman in i väggen? Till skillnad från när man lägger som vanligt på golv då man vill att värmen ska söka sig in i rummet.

Tack för alla svar, det här känns riktigt bra. Har grubblat ganska länge på detta...

/Robban
Mangala

Inläggav martin » fre 11 mar 2011, 15:25

Ja att sätta två system där är ett bra sätt för att få den extra effekten.

Jag skulle inte göra något för att "rikta" värmen in i väggen då jag tycker man skall undvika att göra väggen tät. Jag förespråkar en diffusionsöppen konstruktion som tillåter fukt att vandra genom väggen. Det du möjligen skulle kunna göra för att få mer värme i själva väggen är att lägga värmekabeln lite djupare.

Jag hoppas detta blir en bra lösning men jag vet inte hur det kommer fungera hos dig. Är ju ingen vanlig lösning.
martin
Webbplatsadministratör

Inläggav B.C » fre 11 mar 2011, 15:36

Hej jag har exakt ditt problem på två källarväggar. Jag installerade Kelvin direkt på väggen sedan klinker UTAN tätskikt.
Jag har det igång hela året, och det är ingen lukt eller annat obehag.
B.C

Inläggav Mangala » fre 11 mar 2011, 15:47

A jag förstår, att man vill att väggen ska vara öppen... Ja men då kanske man bör fräsa in kabeln en bit in i väggen. Medför mer jobb, men förhoppningsvis vinnar man en torrare vägg på det.

Ja, måste luska lite till. Har fått flera tips om olika metoder... en metod som är i stort sett oprövad vilket innebär att spänningssätta väggen för att trycka ut fukten ur väggen. Den som berättade det för mig är en "testperson". Eller bryta vattengenomträngningen in i väggen genom radiovågor. Smeta vattenglas på betongväggen. Sen finns det tydligen medel som tätar betong genom att vätska söker sig in i små porer i betongen och kristalliseras och ger en tät men diffussionsöppen vägg.

Ja du ser man har luskat runt lite, men egentligen ingen som tipsat om golvvärme på väggen. I mina öron tycker jag det låter bra (bäst är väl att ta i...) då man med dränering och isolering eftersträvar en torr och "varm" vägg. Det bör man väl åstadkomma med golvvärme på väggen. Man kanske inte leder bort vattnet som trycker på väggen på samma sätt som en dränering gör men hur som helst så är väggen torr och "varm".

/Robban
Mangala

Nästa

Återgå till Välja golvvärmesystem

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget