Komplettera elektrisk Golv värme med elradiatorer.

Vilken typ av system skall man välja? Vattenburet eller Elektriskt 230V eller 24V? Renovering eller nybyggnation vilket passar när? Här diskuterar vi allt kring valet av system.

Komplettera elektrisk Golv värme med elradiatorer.

Inläggav smajlet » tis 07 feb 2012, 13:26

Hej jag har ett hus som är byggt 1991 med 10 cm frigolit isolering under platan på marken. En mindre del av huset är byggt 2001 och har 20 cm frigolit som isolering, ca 30 m2 av undervåningens plata på mark. Husets storlek är 224 m2 på två plan i suteräng och ser ut Som " I__I " Dålig skiss men på ett ungefär, vilket gör möjligheterna till luftvärmepump svårt, behöver tre stycken om det ska fungera optimalt.

Huset har ingjuten elgolvvärmekabel på bottenvåningen som är ett 400V system med termonik din skenemonterade termostater med golvgivare totalt 9 st som styr olika zoner i husets bottenvåning.
Vi har 20 grader på båda planen.

Husets övre plan har 3 st gamla oljeradiatorer med bimetaltermostater i vardagsrumet som är 1000 W*2 1*800W en stor eldstad och är på 30m2 i köket finns ett 1200W gamalt oljeradiatorelement med bimetaltermostat 14m2. Badrumet på övervåningen har golvvärme som styrs av en dinskenemonterad termostat 7 m2. Två övriga rum på övervåningen har golvvärme + att ett av rumen har ett ADAX Neo element på 1200w som komplement till golvvärmen rumet med neo elementet är på 12m2 och det andra är 18m2 samt att det finns en hall på 10m2 som saknar element.

Min fråga är om det på något sätt går att få lite bättre ekonomi om man sätter in ett 1200w element i alla rum på undervåningen samt bytter ut de gamla oljefylda elementen på övervåningen till 1200w samt i köket och kompleterar det sista rummet på övervåningen med ett 1200 w, kompleterar hallen med ett 1200 w. Och efter det skruvar man ner golvvärmen till 15 grader i hela huset förutom i våtutrymmena och på deta sätt kanske man kan tjäna några kronor på det i uppvärmningskostnad?

Våran förbrukning på huset är vid -5 grader 160 Kvh/dygn och vid 15 minus 220 Kvh/dygn.
smajlet
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 07 feb 2012, 13:22

Re: Komplettera elektrisk Golv värme med elradiatorer.

Inläggav martin » sön 07 apr 2013, 00:32

Över lag har du samma energiförbrukning för att bibehålla en viss temperatur i ett utrymme. Jag tror inte du sparar nämnvärt i uppvärmningskostnad genom att montera in fler elradiatorer. Jag hade lagt pengarna på att täta fönster eller fylla på med isolering på tänkbara platser.

Känns som ett kort svar på en utförlig fråga.
martin
Webbplatsadministratör
 
Inlägg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39


Återgå till Välja golvvärmesystem

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget
cron