Golvvärme i källaren

Vilken typ av system skall man välja? Vattenburet eller Elektriskt 230V eller 24V? Renovering eller nybyggnation vilket passar när? Här diskuterar vi allt kring valet av system.

Golvvärme i källaren

Inläggav jerker » tor 07 maj 2009, 06:41

Hej!
Efter att ha rivit ut oljepannan har vi frigjort ett ca 15 m2 stort utrymme i källaren för ett nytt badrum. Golvet kommer behöva gjutas/flytspacklas om och då är frågan om vi ska passa på att lägga golvvärme. Det vore ju så skönt med ett varma golv! När jag har hört mig för säger de som vet att jag blir tvungen att bila upp golvet, gräva ur 50 cm, lägga isolering, grus mm. :shock:

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan svara på hur stor lottovinst som krävs för att pynta ett sånt kalas?
jerker

Re: Golvvärme i källaren

Inläggav King George » tor 07 maj 2009, 06:42

Nä du BEHÖVER inte gräva ut 50 cm, men det e antagligen det ideal men absolut dyrast. Det absolut billigaste e ju att bara slänga ut en elslinga direkt på betongen och klinkers mm på denna. Det kommer ge grymma energiförluster men funkar och e billigast. Så någonting mitt emellan e väll bra. Kan du bara få dit 20mm isolering innan värmeslingan så ger det mycket. Rummet e ju bara 15 kvm så några Kwh kan det ju vara värt för varma fötter. Alternativet e ju att inte lägga någon värme alls, detta kommer garanterat att medföra att du river skiten eller aldrig använder badrummet för det kommer att vara en pina att gå på ett källargolv med bara fötter.
King George

Re: Golvvärme i källaren

Inläggav jerker » tor 07 maj 2009, 06:46

Tack för svaren!
King George: nej, tyvärr finns det inte möjlighet att isolera ovanpå det gamla golvet.

Vet någon ungefärlig prisskillnad mellan 15m2 elslinga och 15m2 vattenslinga? Eftersom vi har bergvärme borde det bli bra mycket billigare om vi kan koppla på den, med tanke på energiförlusterna det innebär med ingen eller lite isolering.
jerker

Återgå till Välja golvvärmesystem

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget