golvvärme - vilket system skall man välja?

Vilken typ av system skall man välja? Vattenburet eller Elektriskt 230V eller 24V? Renovering eller nybyggnation vilket passar när? Här diskuterar vi allt kring valet av system.

golvvärme - vilket system skall man välja?

Inläggav Jens » tor 07 maj 2009, 08:13

Hej,

Vi håller på och renoverar badrum med allt vad det innebär, vd gäller golvvärme har vi fastnat för den vattenburna tekniken. Jag har nu offerter baserat på Roths och Floree´s system.

Jag blir konfunderad då jag jämför antalet meter slang för de olika alernativen, Roth offererar 170 m och Floree 70 m, dimensionen är densamma 12 mm. Florees slang ligger i aluminiumbeklädda medan Roths placerar i plastgjutna fixturer. Kan detta förklara den stora skillnaden på längden slang?

Är det någon som har erfarenhet av dessa system, eller någon annan som kan rekommenderas?

Tacksam för feedback från forumet!

Jens
Jens

Re: golvvärme - vilket system skall man välja?

Inläggav Lymme » tor 07 maj 2009, 08:15

Hej,

Vi har lagt 12mm LK vattenburen golvvärme + Elgolvvärme i badrummet.
Härifrån: http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=33_35

EPS Cement upp till bjälkarna
12mm slang klammrad ca 15cm cc med rostfria kabelklammer (lågbygghöjd).
ca 15mm flytspackel
Elslingor
ca 15mm flytspackel

Tillverkare av golvärmesystemen brukar gladeligen hjälpa till med materialspec om man kontakter dom och då får man ett hyfsat offertunderlag/plocklista.

Vi la in elvärmen för att det kan vara skönt med lite stödvärme på sommaren och det är marginell skillnad i pris när man ändå gör om ett badrum, dessutom blir det redundant värme.
Lymme

Återgå till Välja golvvärmesystem

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget