EPS Golvvärme källare

Här diskuterar vi allt som har med vattenburen golvvärme att göra. T.ex golvvärmerör, värmespridningsplåtar och fördelare.

EPS Golvvärme källare

Inläggav purple » ons 14 nov 2012, 22:06

Planerar att lägga in golvvärme och nytt övergolv klickgolv i källaren. Läget idag: omdränerat hus 2008, torrt och fint i källaren, 2,20 till taket idag, rummet är 34m2, tänkte bila bort slipsatsen ca 4-5 cm, väl gjuten platta ca 15-20 cm mitt på golvet, huset är från 1968. Jag har fastnat för följande alternativ: LK Spårskiva EPS 50mm 16 rör med värmefördeningsplåtar, helst hade jag sett att plåtarna var fastsatta i isoleringen, antar att det räcker med 2 slingor det är ca 6meter till värmepumpen där jag har tänkt att placera värmekretsfördelaren, pgr av att jag skall förse fler rum med golvvärme framöver, jag är ganska säker på monteringen av skivorna och hur man skall lägga ut slingan bäst men skall jag lägga isolerskivorna direkt på betonggolvet? Jag har för mig att jag läste någonstans att man skall limma fast dom i golvet med något fix...ni som är proffs på golv har jag tänkt rätt? andra tipps som kommer upp? har jag glömt någon info om projektet säg till så lägger jag till mer information.
purple
 
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 21:47

Re: EPS Golvvärme källare

Inläggav martin » sön 02 dec 2012, 22:38

Plåtarna ligger som du noterat löst i de spårade EPS skivorna när det gäller 30 och 50 mm tjocklek. (På 16 mm EPS är plåtarna limmade.)
Dock fastnar plåtarna relativt bra i spåren när rören är itryckta och det är ingen risk att de flyttar på sig.

Att man skall limma stämmer till viss del men bara när du använder EPS16 och skall lägga Klinker.
EPS30 och 50 mm skivorna lägger man bara löst ovanpå bärande underlag. Sedan i med plåtar och rör. Slutligen lägger man ett lager ångspärr ovanpå allting. Sedan lumppapp eller foam innan klickgolvet slutligen läggs på plats.
Bilagor
MonteringEPS30.pdf
LKs monteringsanvisningar för EPS 30/50
(591.95 KiB) Nerladdad 1056 gånger
martin
Webbplatsadministratör
 
Inlägg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39


Återgå till Vattenburen golvvärme

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget
cron