hus på platta

Här diskuterar vi allt som har med vattenburen golvvärme att göra. T.ex golvvärmerör, värmespridningsplåtar och fördelare.

hus på platta

Inläggav maisac » tis 19 apr 2011, 11:41

Hus på oisolerad platta från 1976, väggarna står på plattan och är inte ingjutna i betongen. Innergolvet är uppbyggt på reglar, höjd okänd. Jag önskar installera vattenburen golvvärme.
1. Riva ut golvet, spara på parkett, spånplattor.
2. lägga emellan tätskikt mellan väggar och platta
3. lägga golvvärme på isolering av tjocklek motsvarande nuvarande golvhöjd, avstånd mellan vägg och nytt golv ca 20 mm, längs alla väggar - för ventilation.
4. Installera luft/vattenvärmepump.

Är förfarandet ovan lämpligt?
Behövs förarbete på skrovlig platta?
Kan ni utföra jobbet och samordna med installatör av värmepump, eventuellet med snickare som lägger in tätskikt?
Tack på förhand!
Mats Isaksson
maisac

Re: hus på platta

Inläggav maisac » tis 19 apr 2011, 12:42

...Ska tillägga att jag avser lägga tätskikt i form av plastduk mellan isolerskivor och platta. Jag kan tänka mig att den skrovliga plattan bör beläggas med flytspackel eller jämnas till på annat sätt innan.
maisac

Inläggav martin » ons 20 apr 2011, 08:33

Vi har ingen personal som utför installation tyvärr.

När det gäller om du behöver släta ut underlaget eller inte är det svårt att avgöra då du bara beskriver att den är skrovlig. Men jag misstänker att du kan behöva jämna ut ytan lite innan isolerskivor läggs ut.

Det är klart att det är genomförbart att lägga golvvärme på en befintlig platta. du beskriver att du skall lämna 20 mm för ventilation längs med väggarna... jag ställer mig lite frågande till hur mycket fukt som kan ventileras upp om du inte också gör någon luftspalt under hela isoleringsplattan.
Har du problem med tillträngande fukt underifrån idag bör du dränera runt grunden.
martin
Webbplatsadministratör

Inläggav maisac » tis 26 apr 2011, 16:04

martin skrev:
> Vi har ingen personal som utför installation tyvärr.
>
> När det gäller om du behöver släta ut underlaget eller inte är det svårt
> att avgöra då du bara beskriver att den är skrovlig. Men jag misstänker att
> du kan behöva jämna ut ytan lite innan isolerskivor läggs ut.
>
> Det är klart att det är genomförbart att lägga golvvärme på en befintlig
> platta. du beskriver att du skall lämna 20 mm för ventilation längs med
> väggarna... jag ställer mig lite frågande till hur mycket fukt som kan
> ventileras upp om du inte också gör någon luftspalt under hela
> isoleringsplattan.
> Har du problem med tillträngande fukt underifrån idag bör du dränera runt
> grunden.

Det är dränerat runt grunden. Vad jag förstår är plattor alltid fuktiga, och man bör därför se till att det inte är tätt ovan plattan så att fukten kan vandra uppåt genom betongen och sedan "andas" ut till sidan, och inte upp mot innergolv. Betong-platon-innergolv. En spalt intill väggarna med ventilation mot rummen. Min tanke var att lägga platonmatta på bottenplattan och sedan isolering av cellplast ovanpå platonmattan. På isoleringen sedan golvvärme.
Kan ni föreslå någon hantverkare i göteborgsområdet?
maisac

Återgå till Vattenburen golvvärme

• Relaterade trådar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget