Skadat golvvärmerör

Här diskuterar vi allt som har med vattenburen golvvärme att göra. T.ex golvvärmerör, värmespridningsplåtar och fördelare.

Skadat golvvärmerör

Inläggav Monkan » fre 19 apr 2013, 14:23

Hej,

Behöver Er hjälp.
Vi håller på att lägga golvvärme hemma och upptäckte igår att ena röret var skadat, typ som att man råkat komma åt röret med en väldigt vass kniv. Vi poängterade detta för vår rörmokare men han menade på att rören består av 7 lager och att det bara är 1-2 lagret som blivit skadat.

Han menade på att de inte är någon fara och att sånt händer när de drar slangen från själva rullen och att han själv upptäckte de när han la slangen men sa inget till oss?!
Han sa även att de på fler ställen kan finnas liknande "sprickor" och att dessa absolut inte är någon fara.
Vad säger ni? Jag har bild på sprickan som jag bifogar. Ska man godkänna de rörmokaren säger om att de inte är någon fara eller finns det något speciellt sätt man kan undersöka för att verkligen försäkra sig om att de verkligen inte är någon fara?
Vi lägger golvvärmen på 130kvm och jag vill inte behöva slita upp golvet för att rörmokaren klantat sig..

Tacksam för svar :)
Bilagor
Golvvärme1.jpg
Monkan

Re: Skadat golvvärmerör

Inläggav martin » ons 15 maj 2013, 09:39

Denna typ av skador händer lite nu och då i samband med installationsarbetet. Rörets yttersta skikt är infärgat för att röret ska se ”snyggt ut” då det ansluter mot fördelare eller annat ovanför golvet.

Röret består av totalt 5 st skikt. Ett av dessa skikt är den så kallade diffusionsspärren vilken har till uppgift att förhindra att syremolekyler diffunderar in genom rörväggen. En skada liknande den på bilden har ytterst marginell (om ens mätbär) påverkan på ”diffspärrens” funktion. M.a.o. en skada liknande den på bilden är inget som ni behöver oroa er för.
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Vattenburen golvvärme