Vilken byggmetod på betongplatta?

Här diskuterar vi allt som har med vattenburen golvvärme att göra. T.ex golvvärmerör, värmespridningsplåtar och fördelare.

Vilken byggmetod på betongplatta?

Inläggav Lanic » mån 06 jan 2014, 11:29

I ett hus byggt 1964 ska jag efter hand montera vattenburen golvvärme i rummen. Det blev till att börja med köket efter ett mindre vattenläckage.
Det är ett trähus på oisolerad betongplatta. Plattan står på generöst med makadam så risken för fukt underifrån bedömer jag som mycket låg.
Svaret jag fick när jag frågade på ett byggvaruhus var att lägga 20mm cellplast, slang och gjuta in med flytspackel, men när jag räknade på hur mycket flytspackel som skulle gå åt (1200kg torrvikt) och priset på detta blev jag minst sagt skeptisk. Därtill hur mycket det skulle bygga, 70mm allt som allt, dvs 50mm gjutning ovanpå cellplasten.
Det är 13 m², varav 10 är fri golvyta, resten täcks av skåp, kyl/frys mm.
Vad jag egentligen undrar är att i och med att jag måste lägga cellplast, finns det någon speciell anledning till att man måste gjuta på ett vis eller annat eller går det lika bra med spårfrästa spånskivor och spridningsplåtar?
Hur funkar det att lägga klinker på detta?
Lanic

Re: Vilken byggmetod på betongplatta?

Inläggav Karl-Gunnar » ons 14 maj 2014, 15:10

Jag skulle rekommendera dig att lägga spårade cellplastskivor som finns i tre tjocklekar, dessa är EPS30mm, EPS50mm och EPS70mm (EPS70 är beställningsvara och tillverkas vid order). I dessa läger du sedan värmeplåtar och slang, sedan övergolv om du väljer tex parkett måste den vara minst 14mm tjock. Om du behöver hålla ner bygghöjden så kan du välja EPS16 som bygger 16mm, där är minsta höjs på laminat/parkett 9mm.
Då du har en betongplatta så fungerar det inte att använda spårad spånskiva utan du måste använda EPS eller gjuta in golvvärmen. När du skall lägga klinker på EPS-en så måste du först lägga två lag 13mm golvgipsskivor som limmas och sedan klinker. Om du väljer EPS16 så primar du och sedan lägger du klinkern samt så limmar du fast EPS-skivorna.
Karl-Gunnar

Återgå till Vattenburen golvvärme

• Relaterade trådar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget