Betongbjälklag med inreddkällare under

Här diskuterar vi allt som har med vattenburen golvvärme att göra. T.ex golvvärmerör, värmespridningsplåtar och fördelare.

Betongbjälklag med inreddkällare under

Inläggav Puffhakansson » tor 23 jun 2016, 07:54

Hej,

Jag har tänkt lägga in vattenburen golvvärme i köket vid renovering av vårt hus från 1962. Då jag vill undvika nivå skillnader till angränsade rum så har jag tänkt bila ner det befintliga golvet ca 5 cm så att det finn utrymme till rör och klinkers osv. Men jag fick höra igår om att man skall undvika lägga in golvvärme (nu svär jag i kyrkan :) ) i bjälklaget på detta sätt då det kommer värma upp rummet som ligger i källaren, då man kommer värma upp hela bjälklaget och det blir en värmestrålning från taket. Jag förstår tanken, men är detta ett rejält problem? Då rummet i källaren är inrett och används skall det ändå värmas upp. Någon som har erfarenhet av detta? Skall man lägga någon sorts ”isolering” så att man ”skjuter värmen uppåt bara?
Är det någon som har erfarenhet att sätt shunten i ett vaskskåp? Bra eller dåligt? Är det brukligt med lång sladd till termostaten?
Puffhakansson
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 23 jun 2016, 07:39

Återgå till Vattenburen golvvärme

 


  • Relaterade trådar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget
cron