Golvvärmepaket L8-5 med LK Minikretsventil M5

Här diskuterar vi allt som har med vattenburen golvvärme att göra. T.ex golvvärmerör, värmespridningsplåtar och fördelare.

Golvvärmepaket L8-5 med LK Minikretsventil M5

Inläggav sodastream » mån 13 feb 2012, 16:48

Hej,

Jag skall bygga in golvvärme i entren i mitt väldigt välbyggda 50-talshus med källare. Entrén har tidigare haft plastmatta ovanpå ett lackat robust trägolv, där mattan nu är borttagen. Total yta är ca 3,75m2 (ca 2,2x1,7m). Tanken var först att lägga/småltlimma en elslinga, T2 röd, direkt på golvet och sedan gjuta fiberarmerad flytspackel ca 15mm och sedan lägga klinker direkt ovanpå. Detta med tanke på att jag har en källare under och att det vad jag tycker är ett stablit golv från början.

MEN med tanke på att jag har en vattenburen radiator inkopplat hit, och att jag såg det snillrika paketet "Golvvärmepaket L8-5", kom jag på att detta kunde vara en lösning för mig. Jag blir av med radiatorn och jag får ett bra golvvärmesystem!

Jag har dock några frågor:
1. Jag har gamla hederliga element med ett rör IN till elementet och bredvid ett rör tillbaka FRÅN elementet. Betyder detta att detta är ett tvårörs radiatorsystem och att jag kan använda Minikretsventieln som ingår i paketet? (Vad jag vet så är det flöde in i det ena röret och flöde ut ur det andra röret. Inga rör i rör etc.)

2. Även om det inte är en optimal lösning, tror ni att det fungerar att lägga vattenröret direkt på golvet (och t.ex. smältlimma det och därefter flytspackla med fiberarmerad flytspackel? Eller MÅSTE man lägga en golvgips alt golvspånskiva först? (Det är som sagt ett robust och stadigt golv).

3. Måste det vara 20 mm spackel OVANFÖR röret eller räcker det med 20mm från golvets yta? Eller vad är absolut minimum?

4. MÅSTE jag använda mig av Kiltos flytspackel för rotrenovering (LK Kiilto Rot- och värmegolvspackel) eller kan jag ta ett annat liknande fabrikat?

5. Kan man tänka sig att man kan fräsa ner röret i golvet och på så sätt komma ner ytterligare i tjocklek på flytspacklet?

Det var nog allt!
sodastream

Re: Golvvärmepaket L8-5 med LK Minikretsventil M5

Inläggav sodastream » tor 16 feb 2012, 22:44

Det var ett konstigt svar!
sodastream

Inläggav Hampus » fre 17 feb 2012, 10:22

Jotack, det kan jag hålla med dig om! Dessa spambottar kommer in hur man än gör verkar det som..

Iallafall, till dina frågor!

1. Det kan lika gärna vara enrörssytem även om du har två rör till själva radiatorn. 1 rör går in i radiatorn, det andra går ut till nästa radiator. Alltså seriekopplade radiatorer, vilket kallas ett enrörssystem. Varför man inte kan använda Minikretsventilen till ett sådant system är för att den stryper flödet i systemet. Och då blir golvet förmodligen varmt, men alla radiatorer efter den blir kalla.

2. Jag tror det går bra att göra på det viset. Sålänge du gjuter en rejäl sula, alltså ca 16mm, ska golvet hålla. Är undergolvet robust är det inga problem alls!

3. Det skall vara (ca) 10mm ovanför röret. Men det räcker gott med minst 16mm totalt från golvet.

4. Nej det måste du inte. Det är dock rekommenderat av LK (Som tillverkar golvvärmesystemen) och håller en hög kvalité.

5. Ja det går ju att göra på det viset med. Men jag tror att det är en bättre lösning att fästa röret direkt på golvet och sedan gjuta på.

Hoppas detta besvarar på dina frågor något bättre än föregående bot. :)
Hampus

Inläggav sodastream » tis 21 feb 2012, 11:17

Hej igen,

Tack för bra svar!

Har du något tips om hur jag kan komma på om det är ett enrörssystem eller om det är flerrörssystem?

Alla rör ligger i bjälklag osv, så jag har svårt att veta hur de ligger kopplade. Det enda jag kan se är som sagt att ett rör går upp i varje element och ett rör går ner i varje element. Se bifogade bilder.... (jag tror att de kom med...)

MVH

/Magnus
Bilagor
Radiatorer.png
sodastream

Inläggav martin » fre 02 mar 2012, 17:02

För att ta reda på om man har ett enrörssystem eller tvårörssystem så kan man testa det genom att:

1. Stänga av en radiator på termostaten och vänta nån timme
2. är returledningen (under kopplet) sen varmare än radiatorn så är det 1-rörsystem.

Enrörssystem är vad det låter som bara ett rör som går ut från pannan och ett varv i huset. Vid varje radiator sitter det en T-rörs koppling ut till radiatorn och sedan när vattnet gått igenom radiatorn går det ut på enrörsslingan igen.

Ett tvårörssystem så har man två paralella rör som går ut i huset. Varje radiator är sedan kopplad in på inloppsröret och ut på returledningen istället. Radiatorerna på ett tvårörssystem är parallell kopplade.
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Vattenburen golvvärme

• Relaterade trådar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget