Hybrid

HÀr diskuterar vi allt som har med vattenburen golvvÀrme att göra. T.ex golvvÀrmerör, vÀrmespridningsplÄtar och fördelare.

Hybrid

InlĂ€ggav TBlue » tis 06 jul 2010, 17:47

Jag hÄller pÄ och fixar entren pÄ ett tvÄplans hus. Entren Àr övervÄning sÄ golvet ska förlÀggas mellan vÄningarna, inte mot mark.
Vi ska lÀgga klinkers med golvvÀrme som ska ansluta mot befintligt parkettgolv och det Àr vattenburet system som gÀller.
För att minimera bygghöjden har jag rivit bort befintligt golv ner till reglarna. I samrÄd med byggtekniker sÄ har/hadde jag tÀnkt att regla upp pÄ sidan av befintliga reglar sÄ att spÄnskivegolvet hamnar i fack mellan reglarna istÀllet för ovan. DÀr vinner jag initialt 22mm. Sedan var tanken att det skulle bli spÄrskivor med kabel i med fiberförstÀrkt spackel och klinkers pÄ det.

Nu nÀr jag tittar pÄ olika system sÄ verkar det vara sÄ att spÄrskivor/glespanel etc mest anvÀnds i sÄ kallad flytande förlÀggning. DÄ jag tÀnkt gjuta in slingorna i spackel = god vÀrmeledning sÄ ser jag inte att det behövs plÄtar. AlltsÄ behöver jag inga spÄrskivor och lösningen ovan skulle sÀkert fÄ ett bÀttre resultat med limmat golvgips ovan spÄnskivorna dÀr rören sedan gjutes in. Men hÀr börjar jag tÀnka. MÄste jag verkligen gjuta in rören?
Vad tror ni om föjande.

Mitt golv har 180mm isolering.
1. Mellan reglarna direkt pÄ isoleringen lÀgga rören. HÀr kan jag anvÀnda enkla reglar + rörfÀstningskittet för ingjutning.
2. Direkt ovan rören lÀgger jag i spÄnskivor mellan reglarna (enligt ovan plan)
3. OvanpÄ spÄnskivorna/reglarna limmas 15 mm golvgips.
4. OvanpÄ gipset gjuter jag ett lager pÄ 15 mm fiberförstÀrkt flytspackel
5. Klinkers lÀggs ovan

Jag inser att det inte skulle bli nÄgot kvickt system men det Àr jag inte heller ute efter. FrÄgan Àr om det skulle funka? Blir 55-60 m.m trÀ, gips, puts för mycket för systemet. Jag tÀnker att 180 mm isolering borde bromsa vÀrmen mer och nÄgon stans mÄste den ju ta vÀgen. Ett plus till Àr att skulle det gÄ knas med slingan sÄ har jag tillgÄng till den underifrÄn och behöver inte bryta upp klinkersgolvet.
TBlue

InlÀgg: 2

Re: Hybrid

InlĂ€ggav martin » ons 07 jul 2010, 14:26

Hej,

För det första. Det gÄr aldrig knas i rören om man bara lyckas undvika att spika eller skruva i dem. SÄ tillgÄngen underifrÄn ger jag inte mycket för.

NÀr det gÀller vÀrmen sÄ har vÀrmen i ditt fall tre alternativ i golvet. GÄ uppÄt, gÄ nerÄt eller stanna kvar i vattnet.
I ditt fall utan plÄtar toro jag en stor del av vÀrmen kommer stanna kvar i vattnet med följden att du komer behöva högre framlednings temperatur för att uppnÄ samma effekt och dÄ förlorar du endel av vitsen. Risken Àrtom att du inte kan fÄ sÄ hög temperatur i rören som behövs.

SÄ mitt rÄd Àr att köpa plÄtar ocksÄ.

Mitt förslag Àr följande.
1. AnvÀnd kortlingar mellan golvbjÀlkar för att försÀnka sÄnskivorna mellan golvreglar (hÀr vinner du mycke riktigt 22 mm)
2. LÀgg ut vÀrmeplÄtarna och skruva fast dem.
3. Prima hela ytan med primer
4. Limma en 13 mm golvgipsskiva pÄ och avsluta med att skruva fast den (tÀnk pÄ att först markera var rören Àr!!)
5. LĂ€gg klinker.

Total bygghöjd frÄn reglar 13 mm + Klinker.

//Martin
martin
Webbplatsadministratör

InlÀgg: 294

InlĂ€ggav TBlue » tor 15 jul 2010, 07:28

Hej Martin
Tack för svar. Jag har lÀst vidare och pluggat lite och blivit snÀppet klokare.
Jag kÀnner att jag Àr redo att förkasta mitt förslag och precis som du sÀger tror jag inte att jag fÄr upp vÀrme pÄ vettigt sÀtt.

Jag kommer att kottla och regla ner spÄn i fack som tÀnkt tidigare.
Prima spÄnet och lÀgga en armeringsmatta direkt ovan i vilken vÀrmerören kommer att stripas fast.
Har 10 m2 och kommer köra med Upnor 12mm vilket betyder push 12 med cirkpump och 2 slingor. Rören gjuts sedan in helt i flytspackel.
Golv rör + 15 mm spackel ovan rör blir 27 mm bygghöjd. Men med 22mm vunnet och 15 mm parkett sÄ har jag 10mm kvar till klinkers. Det betyder att jag kommer att vara exakt eller mycket nÀra golvhöjden i vardagsrummet nÀr golvet Àr beklÀtt med klinkers.

/T
TBlue

InlÀgg: 2

InlĂ€ggav martin » tis 20 jul 2010, 21:00

Ja det lÄter som en vettig lösning förutom valet av system dÄ möjligen ;-)

Jag skulle ha rekommenderat L12-10. LKs motsvarande system med 12mm PEX rör.
Deras mini Shunt Àr bÀttre Àn Pushen och klarar ytan pÄ en slinga.

Jag tror att priset 4995:- ocksÄ Àr svÄrslaget.
http://golvvarmebutiken.se/catalog/prod ... ucts_id=98

Lycka till!
martin
Webbplatsadministratör

InlÀgg: 294

ÅtergĂ„ till Vattenburen golvvĂ€rme