Min tänkta setup, rätt eller fel?

Här diskuterar vi allt som har med vattenburen golvvärme att göra. T.ex golvvärmerör, värmespridningsplåtar och fördelare.

Min tänkta setup, rätt eller fel?

Inläggav Konstigt » mån 14 mar 2011, 23:51

Hej!

Vi skall lägga golvvärme i vårt 2 vån+källare funkishus från 1940-talet. Golven skall läggas om helt både på ovanvåningen och bottenvåningen. Golvet vilar på träreglar som har grus & annat som isolering mellan sig. Betongbjälklager under det. Bifogar en (oexakt) planritning av ovanvåningen, http://dl.dropbox.com/u/2387311/Screenshot.png

Vi har en stamkanal i mitten av huset där jag enkelt drar nya rör från källaren (där vår AlfaLaval Cetetherm Mini fjärrvärmeväxlare sitter).

För ovanvåningen enbart, känns min kit-lista rimlig?

LK Universalrör PE-X, 16x2,2 mm, 200m (räknar med att 160m går åt)
LK Minishunt M60
LK Minifördelare 3-16
LK Reglerkit 1, 3 st (sovrummen+badrummet)
LK Spårvändskiva Trä 22
LK Spårskiva Trä 22

Bottenvåningen blir väl liknande setup med egen matning från växlaren.

Även, det finns ett golvvärme-tillbehör till min växlare, behöver jag det? Vi har inte tänkt ha golvvärme i källaren utan vanliga element där.

Tacksam för svar!
Konstigt

Re: Min tänkta setup, rätt eller fel?

Inläggav martin » tis 15 mar 2011, 10:42

Jo det ser väll ut som en rimlig lista.
Du skall montera M60 shunten uppe på övervåningen så du borde kunna använda dig av de befintliga radiatorrören som redan borde finnas i stamkanalen.

Ytan på ovanvåningen är totalt ca 35 m2. Att då använda en Minishunt och minifördelare är en kostnadseffektiv lösning.
Du kommer dock behöva komplettera med några Termostatventilsatser för att kunna reglera de tre slingorna separat.
http://golvvarmebutiken.se/catalog/prod ... cts_id=176

När det gäller din fjärrvärmeväxlare så skall det inte behövas något special på den då du kommer använda shunt.
Bara det finns en cirkulationspump i systemet så skall det fungera.
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Vattenburen golvvärme

• Relaterade trådar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget