Värmefördelningsplåt vid flytspackel eller ej

Här diskuterar vi allt som har med vattenburen golvvärme att göra. T.ex golvvärmerör, värmespridningsplåtar och fördelare.

Värmefördelningsplåt vid flytspackel eller ej

Inläggav johanfl » tor 16 dec 2010, 14:40

Håller på bli tokig ;)
Håller på med LK:s 16mm system med 22mm spårskiva trä.
Detta skall flytspacklas i ett badrum, jag har frågat olika rörmokare om värmefördelningsplåt behövs när man skall flytspackla och de säger att det inte behövs.
En del andra badrumsbyggare säger abolut inga plåtar vid flytspackling, dom äts upp med tiden och det blir en luftficka mellan golvspånet och spacklet.
Frågar jag LK så säger dom att det skall vara plåt och dessutom två lager byggplast mellan spånskivan/plåt och flytspacklet. Det verkar ju inte klokt! Då får man ju ingen homogen konstruktion där flytspacklet fäster i spånskivan, det blir ingen böjstyvhet med en sån konstruktion.

Ursprungligen är konstruktionen tänkt så här:
CC-30 220x45 reglar, 22mm spårskiva trä limmad och skruvad, slang i spåren, prima, armeringsnät, flytspackel 25-30mm, fuktspärr, fix&klinker.
Det skulle bli en homogen konstruktion som är superstyv. Men värmefördelningsplåt eller inte, det är frågan....
//Johan
johanfl

Re: Värmefördelningsplåt vid flytspackel eller ej

Inläggav martin » tis 21 dec 2010, 10:41

Jag är ganska skeptisk till påståendet att plåtarna skulle "ätas upp" under golvet. Har du en fuktspärr ovanpå skall det vara torrt där nere och eventuella kemiska reaktioner borde på så vis undvikas.

När det gäller plåtarnas funktion så är dom där för att transportera upp värmen från spåren i skivorna och ut på golvet. Har man inga plåtar kommer inte rören att avge värme i samma takt och du måste därför använda högre framledningstemp för att få samma värme i rummet.

//M
martin
Webbplatsadministratör

Re: Värmefördelningsplåt vid flytspackel eller ej

Inläggav martin » tis 21 dec 2010, 15:13

Har kontrollerat detta med plåtarna och flytspackel. Finns tydligen en risk att det angrips.

Problemet är att dom behövs där. Som sagt tidigare så kommer du tvingas använda en onödigt hög framledningstemp utan.
Mitt råd är att du gör som LK föreslagit. Du borde kunna ordna böjstyvheten på annat vis.

//M
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Vattenburen golvvärme

• Relaterade trådar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget