Vattenburen golvvärme på befintligt betonggolv

Här diskuterar vi allt som har med vattenburen golvvärme att göra. T.ex golvvärmerör, värmespridningsplåtar och fördelare.

Vattenburen golvvärme på befintligt betonggolv

Inläggav Guest » tis 20 apr 2010, 14:00

Jag har läst ett antal trådar om ämnet men kan inte se om det kommit färsk kunskap gällande detta.Ska man isolera under golvvärmen? Räcker det med den nya sortens isolering, typ liggunderlag? Ska man bila/skära upp befintlig betongplatta för att gräva ur, isolera med isodrän och gjuta nytt?

Rummet är ca 11 m2 badrum/bastu som ska totalrenoveras.
Guest

Re: Vattenburen golvvärme på befintligt betonggolv

Inläggav M » tis 20 apr 2010, 14:01

Det finns 3 metoder för detta. Alla med sina för/nackdelar.
Det måste alltid avgöras från fall till fall vilket som är bäst ur total synpunkt.

1. Bila upp golvet, gräva ur, isolera (200mm) och gjuta nytt är givetvis det Bästa ur energi och fukt synpunkt. Merarbetet är dock rejält! Ger dock den lägsta bygghöjden då man i detta fall givetvis lägger golvvärmen i plattan. = 0 mm bygghöjd.

2. Lägga någon typ av isolering ovanpå befintligt golv. Tex 30 mm cellplast. och gjuta in golvvärme ovanpå alternativt spårade XPS skivor med golvvärme i spåren. Ger en hyffsad isolering vilket sparar den största delen av energi kostnaden. Dock kan detta ställa till det något om grunden är fuktig/odränerad. Isoleringen i golvet blir som ett lock och fukt kan inte obehindrat passera upp igenom golvet. Lösningen bygger ochså rellativt mycket på höjden ca 50 mm plus golv.

3. Strunta i att isolera och gjut in golvvärmen i flytspackel ovanpå befintligt golv. Är den vanligaste lösningen för mindre utrymmen. Inte energimässigt optimalt direkt men ger ett golv som andas obehindrat och acceptabel bygghöjd.

På en så liten yta som 11m2 hade jag övervägt alternativ 2 eller 3 beroende på ev fukt.
M

Inläggav Macallan » lör 14 aug 2010, 11:30

Jag har precis samma fundering.

Min betongplatta är dränerad 30 cm, 20cm platta, 5cm isolering sedan 5 cm betong.

Funderar på cellplastskivorna (16mm). Hur många procent av värmeenergin tror ni försvinner neråt i mitt fall? Finns det några formler eller dylikt för att uppskatta detta? Det handlar om ca 5 kvm.
Macallan

Inläggav Kelvin » mÃ¥n 16 aug 2010, 12:31

Ja det finns formler men det är ganska svårt att få fram exakt vad man skall räkna på för värden. Själva beräkningen sedan är busenkel.
Men K värdet eller U värdet (värmegenomgångskoefficientens) som anger isloeringens nivå i W per Kvadratmeter och Kelvin måste först beräknas utifrån isolerings typ och tjocklek.

Dvs hur många Watt energi (värme) som läcker ut genom en kvadratmeter golvyta för varje grads skillnad i temperatur mellan golvet och marken under huset.

Att få fram U-värdet i ditt golv är det svåra, sedan är det bara att räkna enligt följande.

Exempel
K värde = 2 (exempel värde vad det verkligen är måste man fråga någon expert på isolering)
Temp inne= 23
Temp under huset 4
Golvyta 5m2.

Effekt förlust genom golv=Temperatur skillnad*golvyta*U-Värde = (23-4)*5*2=190W

Tillförd effekt totalt= 500W
190W/500W=38%
Dvs 38 % av effekten kommer försvinna ut genom golvet. restrerande 62% kommer försvinna ut genom väggar och tak.

Hoppas detta ger dig någon vägledning.
Kelvin

Återgå till Vattenburen golvvärme

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget