Vattenburen golvvärme på befintligt betonggolv

Här diskuterar vi allt som har med vattenburen golvvärme att göra. T.ex golvvärmerör, värmespridningsplåtar och fördelare.

Re: Vattenburen golvvärme på befintligt betonggolv

Inläggav Macallan » lör 14 aug 2010, 11:30

Jag har precis samma fundering.

Min betongplatta är dränerad 30 cm, 20cm platta, 5cm isolering sedan 5 cm betong.

Funderar på cellplastskivorna (16mm). Hur många procent av värmeenergin tror ni försvinner neråt i mitt fall? Finns det några formler eller dylikt för att uppskatta detta? Det handlar om ca 5 kvm.
Macallan

Re: Vattenburen golvvärme på befintligt betonggolv

Inläggav Kelvin » mån 16 aug 2010, 12:31

Ja det finns formler men det är ganska svårt att få fram exakt vad man skall räkna på för värden. Själva beräkningen sedan är busenkel.
Men K värdet eller U värdet (värmegenomgångskoefficientens) som anger isloeringens nivå i W per Kvadratmeter och Kelvin måste först beräknas utifrån isolerings typ och tjocklek.

Dvs hur många Watt energi (värme) som läcker ut genom en kvadratmeter golvyta för varje grads skillnad i temperatur mellan golvet och marken under huset.

Att få fram U-värdet i ditt golv är det svåra, sedan är det bara att räkna enligt följande.

Exempel
K värde = 2 (exempel värde vad det verkligen är måste man fråga någon expert på isolering)
Temp inne= 23
Temp under huset 4
Golvyta 5m2.

Effekt förlust genom golv=Temperatur skillnad*golvyta*U-Värde = (23-4)*5*2=190W

Tillförd effekt totalt= 500W
190W/500W=38%
Dvs 38 % av effekten kommer försvinna ut genom golvet. restrerande 62% kommer försvinna ut genom väggar och tak.

Hoppas detta ger dig någon vägledning.
Kelvin

Återgå till Vattenburen golvvärme

• Relaterade trådar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget