termostatinställning elvärmegolv

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

termostatinställning elvärmegolv

Inläggav Kekst » ons 23 nov 2011, 13:30

Har just låtit renovera badrum och lagt in elgolvvärme med SAN termostat som kan ställas in på olika tidzoner och temperatur. Jag undrar om den fungerar korrekt eftersom jag behöver ställa in temperaturen på ca 25-25 grader för att det ska kännas varmt på golvet. Vid lägre temperaturinställning känns golvet kallt. Ska det vara så? Betyder det att elförbrukningen och därmed kostnaderna blir höga. Finns det någon tumregel för hur många kWh el golvärmen förbrukar? Är orolig för att värmen kanske går nedåt istället? Lägenheten är på nedre botten och golven är överlag kalla.
Kekst

Re: termostatinställning elvärmegolv

Inläggav martin » ons 21 dec 2011, 18:55

Utan att riktigt veta vad det är för termostat du använder så tror jag eventuellt att felet kan ligga i en dålig kalibrering av skalan. Termostaten tror helt enkelt att det är varmare än vad det faktiskt är... (Detta kan bero på såväl dålig kvalité på termostaten och med ett så enkelt fel som att golvtemperaturgivaren ligger för nära värmekablarna i golvet.)

Vad du behöver sälla för siffra på displayen har inget direkt med "vilken energiförbrukning du faktiskt får" att göra.
Vad som är viktigt är hur ofta och hur länge termostaten släpper fram värme på golvet och vilken temperatur du faktiskt har i golvet.
I de flesta termostater med display kan du läsa av inkopplingstiden. Den anges i procentuell tid för senaste dygnet, veckan, månaden och året. Om du vet vilken effekt golvvärmen har, så kan du räkna ut energiförbrukningen och få den faktiska driftskostnaden. Energiförbrukning (kWh) = Installerad effekt (kW) x Inkopplingstid (h).

:!: Exempel:
Golvvärme med 800W effekt. Inkopplingstid: 32%. Golvets yta: 7,5 m2
Ennergiförbrukning=0,8x0,32x24h= 6,14 kWh per dygn.
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget