Vattenburen golvvärme, kostnad?

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Vattenburen golvvärme, kostnad?

Inläggav mozZelito » lör 28 jan 2012, 16:26

Hejsan!

Jag har planer på att installera vattenburen golvvärme.
Jag har absolut ingen aning om vilka delar som behövs eller kostnad.

Har räknat på ett ungefär den totala golvytan, fördelat på 4st stycken rum (kök, Vardagsrum, WC och Hall)
Vilket uppnår till 55 kvm. (bottenvåning med uppvärmd källare under)

Vad för delar behöver jag och vad skulle kostnaden bli i mitt fall?

Enda som krävs är att jag ska kunna göra ett rum i taget, och jag har möjlighet att dra alla ledningar i taken i källaren.
Jag har Nibe jorvärmepump (1år gammal)
Vad är det för fördel med separata termostater för varje rum? =/ Totala värmen per våning borde väl bli den samma?

Kan någon hjälpa mig med detta?

Mvh
mozZelito

Re: Vattenburen golvvärme, kostnad?

Inläggav martin » mÃ¥n 30 jan 2012, 11:09

Vad du behöver för delar beror lite på hur golven ser ut (är konstruerade) det påverkar vilken installationsmetod som passar bäst och därav vilka delar som behövs. Det vanligaste i bottenvåning med källare är att du har ett träbjälklag som underlag med någon typ av trägolv (golvspån eller plankor) ovanpå.

Du kan i det fallet välja att först plocka bort golvet och bygga golvvärmen direkt på bjälkarna för att spara höjd eller lägga golvvärmen ovanpå det befintliga golvet för att spara arbete.

Det vanligaste systemet för båda ovanstående installationer är spårade golvspånskivor, värmespridningsplåt och 16 mm golvvärmeslang.
Du kan få hjälp att beräkna vad du behöver alternativt välja färdiga paket Golvvärmepaket HF.

När det gäller regleringen så har man med elektroniska termostater en mer exakt kontroll på temperaturen i varje rum och man kan enklare ändra temperaturen från dag till dag. (man kan tom ställa in olika temperatur för olika dagar och tid på dygnet). För mer information om reglersysem läs Golvvärmekungens blogg om det, Rumsreglering - Golvvärmekungen.se.
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget