vattenburen värme i källare

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

vattenburen värme i källare

Inläggav christel » ons 20 jun 2012, 09:55

Hej,
Har ett rum i min källare som jag skulle vilja göra om till badrum. Har pelletspanna samt solceller som uppvärmning på huset. Har förstått att det kan bli fuktvandringar i plattan om man inte isolerar nedåt...men jag vill bygga så lite som möjligt på höjden. Vad ska jag tänka på? Hur får jag rätt information om detta? Vart kan jag vända mig för att det ska bli så bra som möjligt?
Mvh Christel N
christel

Re: vattenburen värme i källare

Inläggav Hampus » tis 03 jul 2012, 15:19

Kopierar från ett annat inlägg om just fukt i källare:

"Avseende fuktproblem så fattar jag inte det heller. På vintern hjälper tillskotttsvärmen till att torka ev fukt i golvet. Men om man stänger av värmen på sommaren så sker kanske en viss återfuktning men att den skulle vara värre än att aldrig värma golvet stämmer inte. I källare ska ju allt vara oorganiskt mot väggar och golv, så var finns då ett ev fuktproblem?
Ett källargolv ska dessutom inte vara "blött" isåfall ska den utvändiga dräneringen göras om. Med bra dränering och golvvärme så kommer golvet vara torrt året om."

---

Vad hade du tänkt att använda, vatten eller el?
Hampus

Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget