Vi har ett fritidshus på plintar med en grävd brunn intill. Det finns en sugslang från pumpautomaten (pumpen är installerad på isolerad toa där värmen alltid är på viontertid). Vi använder fritidshuset på vintern. Idag har vi en möjlighet att tömma slangen vid en kran/järnten på ett t-rör i brunnen där sugslangen går in i jorden mot pumpen. Vi funderar på ett alternativ med en frostvakt till denna krök (ca 6 m) som ni säljer. Några frågor:
1) Går det bra att ha en värmekabel i en icke metallisk sugslang d v s ett svart PEM-rör mellan backventilen i brunnen till pumpen, utan att det skadar röret och pumpförmågan?
2) Måste vakten stå på hela vintern(energiåtgång?) eller kan man slå på vakten när man kommer? Om det senare gäller, vilken tid kan det ta att tina upp isen i röret? Är det risk för att pumpen går sönder om isbitar är kvar(behövs en sil eller ett filter?)?

