frostvakt i sugslang

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

frostvakt i sugslang

Inläggav torkel » fre 31 aug 2012, 16:19

Vi har ett fritidshus på plintar med en grävd brunn intill. Det finns en sugslang från pumpautomaten (pumpen är installerad på isolerad toa där värmen alltid är på viontertid). Vi använder fritidshuset på vintern. Idag har vi en möjlighet att tömma slangen vid en kran/järnten på ett t-rör i brunnen där sugslangen går in i jorden mot pumpen. Vi funderar på ett alternativ med en frostvakt till denna krök (ca 6 m) som ni säljer. Några frågor:



1) Går det bra att ha en värmekabel i en icke metallisk sugslang d v s ett svart PEM-rör mellan backventilen i brunnen till pumpen, utan att det skadar röret och pumpförmågan?


2) Måste vakten stå på hela vintern(energiåtgång?) eller kan man slå på vakten när man kommer? Om det senare gäller, vilken tid kan det ta att tina upp isen i röret? Är det risk för att pumpen går sönder om isbitar är kvar(behövs en sil eller ett filter?)?
torkel
 

Re: frostvakt i sugslang

Inläggav martin » ons 19 sep 2012, 11:10

Det går bra att göra som du beskriver men vill du lägga kabeln inne i vattenledning behövs kablar som är godkända för livsmedel. Kontakta oss så hjälper vi dig med detta.
Att stänga av och sedan slå på via strömbrytare/timer funkar förutsatt att inget fryser sönder när vattnet fryser i slangen.

Hur lång tid det tar att tina upp är svårt att svara på då det påverkas mycket av omständigheter som utetemperatur mm.. Räkna med någon timme eller två uppskattningsvis. sil kan vara bra ide men kan bli problem med att det sätter igen.
martin
Webbplatsadministratör
 
Inlägg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39


Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget
cron