Golvvärme vid träbjälklag

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Golvvärme vid träbjälklag

Inläggav Björn » tis 21 aug 2012, 07:08

Hej,
Jag är i färd med att renovera vårt badrum och behöver lite hjälp ang. golvärmen. Badrummet är ca 3,8 kvm, är beläget på övervåningen i ett trähus. Golvkonstruktionen är träbjälklag med golvspånskivor och golvgips. Tanken är att spackla in elgolvvärmeslinga i flytspacklet, därefter tätskikt och klinker. Vilken effekt/kvm kan jag ha på golvvärmen? Hörde någonstans att max är 80w/kvm vid träbjälklag, stämmer det? Vill gärna ha fullvärme då det kommer att vara enda värmekälla.

Mycket tacksam för svar,
med vänliga hälsningar
Björn
 

Re: Golvvärme vid träbjälklag

Inläggav martin » ons 19 sep 2012, 10:43

Nej det finns ingen regel om 80W/m2 i din konstruktion.
Kabeln gjuts in i flytspackel.

I badrum brukar man installera 100-125 W/m2
Till ditt rum skulle det då motsvara 380-475W
Det närmsta alternativet för dig är i så fall: GVB Kabelkit 470w
martin
Webbplatsadministratör
 
Inlägg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39


Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget