Golvvärmenät/matta ovanpå gammalbetonggolv i källare

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Golvvärmenät/matta ovanpå gammalbetonggolv i källare

Inläggav Jenny » fre 19 okt 2012, 14:57

Hej,
Vi har ett hus byggt 1950. I källaren är det betonggolv som är ganska kallt och kan bli fuktigt på sommaren.
Min fråga är om man kan lägga golvvärmenät/nätta direkt på golvet och därefter lägga in ett trägolv?

Vi hade annars tänkt att bila upp betongen lägga värmelsingor och sedan gjuta nytt golv.
Men det är ett stort projekt och jag undrar därför om detta skulle vara en möjlighet att använda golvvärmenät/matta direkt på golvet och därefter lägga in ett trägolv utan att förlora allt för mycket höjd i rummet.

Tack på förhand :)

Jenny
Hälsningar Frun i huset!
Jenny

Re: Golvvärmenät/matta ovanpå gammalbetonggolv i källare

Inläggav martin » fre 02 nov 2012, 14:08

Jag rekommenderar inte ett trägolv i en källare. Framför allt inte om underlaget är ett betonggolv med fukt i.

Utöver det så kan inte golvvärmenät användas under trägolv. Golvvärmenäten är helt inriktade till klinker samt för ingjutning i flytspackel.
Under trägolv skall man istället använda AluMat eller Golvvärmefolie

I er situation föreslår jag att ni istället väljer ett klinker golv. (ett klinkermaterial tar inte skada av eventuell fukt) Under klinkern installerar ni såklart golvvärme och då har ni två alternativ.

Alternativ 2 ger en något bättre värmeekonomi men räkna med att betala ungefär 4 ggr så mycket för systemet.

Ett tredje alternativ är att göra som ni är inne på att bila upp golv isolera och sedan gjuta ny platta med golvvärme i. Men det är ett ganska stort projekt.
martin
Webbplatsadministratör

Re: Golvvärmenät/matta ovanpå gammalbetonggolv i källare

Inläggav KÃ¥re » ons 07 nov 2012, 22:50

Alterantiv 2 verkar intressant.
Hur tålig är värmefödelningsplåten? Jag hade tänkt lägga det på ett betonggolv och ställa ett frysskåp på. Om det inte håller vilka material är lämpliga föratt lägga ovanpå som ger bra värmeledning. Vill inte att det skall bygga så mycket på höjden om det går att undvika. Helst mindre än 20 mm så det kanske är en plåt till som gäller eller tunn plastmatta.
KÃ¥re

Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget