Fråga 1: Jag undrar lite kring tajmingen vid inläggning av lågvoltsvärmeslinga. Som jag förstått det så får jag själv lägga ut själva slingan på golvet, men anslutningen till elen måste göras av behörig elektriker. Jag ska lägga slingan på mitt betonggolv, för att sedan lägga på utjämningsmassa och därefter sätta klinker. I vilket läge kan/ska elektrikern komma på besök? Innan eller efter att utjämningsmassa/klinker är ditlagt? Jag gissar att det är innan, för att få testat att slingan fungerar, men jag är inte säker.
Eftersom jag gör detta i samband med en hel köksrenovering, så vill jag minimera antalet hantverkarbesök, och i detta fall alltså att bara behöva ta dit elektrikern en enda gång för allt elarbete inklusive golvvärmeinkoppling.
Fråga 2: om jag väljer ett högvoltsystem, t ex golvvärmeslinga i nätmatta, gäller då samma princip som i föregående fråga (bara med skillnaden att det är elektrikern som också lägger ut själva slingan/mattan)?
Fråga 3: I fallet med golvvärmeslinga i nätmatta har jag sett på en del instruktionsfilmer att man lägger in (gjuter in) en givare i golvet. På alla filmer har givaren placerats i ett flexrör. Måste det vara så? Tanken med nätmatta är ju att minska bygghöjden till ett minimum, men det där flexröret är ju typ dubbelt så tjockt som nätmatta/slingan, och då förlorar man ju fördelen med låg bygghöjd.

