Tidpunkt för inkoppling

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Tidpunkt för inkoppling

Inläggav Mats » tis 11 sep 2012, 10:00

Fråga 1: Jag undrar lite kring tajmingen vid inläggning av lågvoltsvärmeslinga. Som jag förstått det så får jag själv lägga ut själva slingan på golvet, men anslutningen till elen måste göras av behörig elektriker. Jag ska lägga slingan på mitt betonggolv, för att sedan lägga på utjämningsmassa och därefter sätta klinker. I vilket läge kan/ska elektrikern komma på besök? Innan eller efter att utjämningsmassa/klinker är ditlagt? Jag gissar att det är innan, för att få testat att slingan fungerar, men jag är inte säker.
Eftersom jag gör detta i samband med en hel köksrenovering, så vill jag minimera antalet hantverkarbesök, och i detta fall alltså att bara behöva ta dit elektrikern en enda gång för allt elarbete inklusive golvvärmeinkoppling.

Fråga 2: om jag väljer ett högvoltsystem, t ex golvvärmeslinga i nätmatta, gäller då samma princip som i föregående fråga (bara med skillnaden att det är elektrikern som också lägger ut själva slingan/mattan)?

Fråga 3: I fallet med golvvärmeslinga i nätmatta har jag sett på en del instruktionsfilmer att man lägger in (gjuter in) en givare i golvet. På alla filmer har givaren placerats i ett flexrör. Måste det vara så? Tanken med nätmatta är ju att minska bygghöjden till ett minimum, men det där flexröret är ju typ dubbelt så tjockt som nätmatta/slingan, och då förlorar man ju fördelen med låg bygghöjd.
Mats
 

Re: Tidpunkt för inkoppling

Inläggav martin » tis 25 sep 2012, 22:08

1. När man installerar lågvolts golvvärmen så rekommenderar vi att elektrikern installerar transformatorn till 230 V när du lagt ut slingan och kopplat den till boxen. (Då kan du köra självdiagnostiken både innan och efter det att golvmaterialet läggs på plats.
En alternativ lösning är att ni monterar på en stickkontakt på boxen och har en elektriker där i förväg som förbereder med ett vägguttag på lämplig plats för boxen.
(ytterligare ett alternativ är att montera stickkontakt och via förlängningssladd testa systemet för att sedan anlita elektriker för slutgiltig inkoppling och framdragning av 230 V till platsen där boxen sitter. (Så ett besök av elektriker räcker och han behöver här inte göra någon resistansmätning eller meggning av kabel då den diagnostik som behövs görs av systemet själv.)

2. När man skall installera 230V golvvärme blir det lite mer komplicerat. Elektrikern skall lägga kabeln på golvet (resistansmäta och megga både före och efter sitt arbete). När kabeln sedan ligger på plats gjuter man in den med flytspackel. När det är gjort skall kabeln kontrollmätas igen och termostat monteras samt anslutning mot 230V.
(Det är här nästintill omöjligt att klara sig på bara ett besök av elektrikern.)

3. Nej givaren måste inte läggas i ett flexrör men det går ju aldrig att byta givare om den är ingjuten. Att byta givaren kan behövas om man t.ex. installerar en ny termostat. För att minimera bygghöjd är det i så fall bättre att fräsa ett litet spår i underlaget för att få plats med flexröret.
martin
Webbplatsadministratör
 
Inlägg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39


Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget