Golvvärme under plastmatta i badrum (plintgrund)

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Golvvärme under plastmatta i badrum (plintgrund)

Inläggav rsa » tor 04 okt 2012, 14:18

Hej!

Vi bygger nytt badrum och funderar på att lägga golvvärme som enda värmekällan under plastmatta.

Följande förutsättningar...
Grund: Öppen med plintar
Isolering golv: 220mm
Golv: spånskiva 22mm
Golvyta: 3000x2000 = 6m2
Duschhörna 90x90mm
Bänk med tvätt- och torkmaskin samt skåp under fönster, ca:1,2m2

Vi vill, som sagt, undvika element i badrummet och bara värma upp med golvvärmen. Fungerar det med tanke på att vi har plastmatta, 220 isolering och öppen plintgrund?

Kan vi använda värmefolie? Blir det mycket dyrare att bara ha golvvärme jämfört med ett element i badrummet?

Bästa hälsningar
/Robert
rsa

Re: Golvvärme under plastmatta i badrum (plintgrund)

Inläggav martin » tis 16 okt 2012, 10:09

Jag hade valt en värmekabel som gjuts in i flytspackel innan plastmattan läggs på plats. Har du 220 mm isolering i bjälklaget så kommer det nog ge en hyfsad ekonomi. Har hört om mycket "värre" installationer. Kostnadsskillnaden för uppvärmning jämfört med radiatorer på 6 m2 skulle jag säga är försumbara gissningsvis i några hundralapps storleken (dock bara en riktigt energideklarering som kan ge exakt svar).
martin
Webbplatsadministratör

Inläggav rsa » fre 26 okt 2012, 10:29

Tack för svar, låter bra!

Spelar det någon roll om man använder T2 blå, T2 röd eller en tunn variant på nät?

Jag såg i veckan på Äntligen hemma att de lade värmekabeln direkt på spånskivan och sedan flytspackel ovanpå och slutligen klinkers. När jag läser på nätet så är det många som säger att man ska ha ett armeringsnät på golvet och sedan värmekabeln ovanpå. vilket är rätt? Har det att göra med om man han fiberarmerad flytspackel eller vanlig flytspackel tro?
rsa

Inläggav martin » fre 02 nov 2012, 13:40

T2 röd är väldigt mycke dyrare än andra värmekablar då det är en självbegränsande kabel.
I ditt fall tror jag inte ni behöver självbegränsningen så vanlig värmekabel är att föredra.

Bästa pris på värmekablar är hittills så vitt jag vet dessa. GVB värmekabelkit

Det går bra att göra så som dom gjorde på äntligen hemma. Ett fiberarmerat flytspackel är såklart att föredra för att få en så stark gjutning som möjligt.
Att armera med ett armeringsnär är att ha både livrem och hängslem men merkostnaden är försummbar så varför inte...

För golvvärmens skull spelar det ingen roll hur ni gör.
martin
Webbplatsadministratör

Inläggav plattsättarn » fre 08 mar 2013, 17:37

Om du flytspacklar på spån (träbjelklag) ska du alltid armera.
Finns inte nått spackel i handeln som godkänner att skippar armeringen,
Varesig om det är fiberförstärkt eller inte.
plattsättarn

Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget