termostat till golvvärme.

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

termostat till golvvärme.

Inläggav Roger Folkell » mÃ¥n 29 okt 2012, 10:49

Hej!
Jag har idag golvvärme i mitt badrum där termostatet har gått sönder. Det har märket HEW kabel. Badrummet är på 7m2. Kan man sätta dit ett nytt termostat utan att byta ut temperatur givaren?
Mvh Roger
Roger Folkell
 

Re: termostat till golvvärme.

Inläggav martin » fre 02 nov 2012, 13:29

Det går bra att byta bara termostaten om man kan hitta en termostat med samma standard som den du har.
Det enklaste är om dui kan resistansmäta golvtemperaturgivaren med en vanlig multimeter.
martin
Webbplatsadministratör
 
Inlägg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39

Re: termostat till golvvärme.

Inläggav mrberg » mÃ¥n 20 apr 2015, 07:10

Hej,
Tre frågor om termostat till golvvärme;
1) Finns det en driftmanual på termostaten K2?
2) Har installerat en GVB-matta 1,5 med termostat K2 och givaren har en röd och en grön sladd istället för vit och svart enligt installationsmanualen. Spelar det någon roll hur dessa kopplas i termostaten (plint 1 och 2)?
3) Vad ska resistansen för givaren ligga på?

Anledningen till att jag frågar är att jag har testkört mattan, efter ingjutning i flytspackel, och det blir varmt MEN det blir inte varmare än 21-22 grader även om den står på tre prickar. Vrider jag ner termostaten så släcks lampan vid två prickar vilket jag tolkar som att det är den värmeinställningen som är aktuell. Jag har haft på värmen i ett dygn så jag tycker att det borde ha blivit varmare?

mvh

/tobias
mrberg
 
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 20 apr 2015, 06:51


Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget