Tänker lägga in golvvärme i så kallad gästtoalett och del av hallen nu när vi helrenoverar dessa.
Hallen är totalt 7,9 kvm och toa 1,6 kvm. I hallen tänker vi lägga ett klinkergolv närmast entrédörren på en yta
av 2,9 kvm som är precis i anslutning till toa. Klinker även i toa.
Vi funderar på att ha en gemensam golvvärme dvs ca 4,5 kvm för dessa två ytor. (Toan används sällan)
Golvets nuvarande konstruktion är nerifrån sett:
Betongbjälklag mot källare, ca 50 mm sand, 50 mm frigolit, 22 mm spånskiva.
Spånskivan skall tas bort, eventuellt även sand och frigolit.
Idag har vi direktverkande el men planerar att konvertera till vattenburet med bergvärmepump på sikt.
Därför funderar vi på att lägga både värmekabel och slang nu när vi bygger om.
Vilken konstruktion/uppbyggnad av golvet är lämplig? EPS-betong på bjälklaget eller bara avjämning på befintlig frigolit?
Vilken värmekabel är lämplig?
Vilken slang är lämplig?

