Golvvärme i källare

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Golvvärme i källare

Inläggav Roger » fre 10 jan 2014, 16:38

Jag ska renovera tvättstugan/duschrum/bastu i källaren och behöver lite råd gällande golvvärme. Rummet är på ca 11m2 men eftersom en stor del av ytan tas upp av bastu, dusch och inredning behöver jag golvvärme på ca 5m2. Huset är byggt 1964 så det finns troligen inte så mycket isolering under betongen i källaren. Min fråga är: Kan man med dessa förutsättningar lägga in golvvärme utan att behöva bila upp hela golvet och isolera? Golvvärmen är tänkt att endast värma upp klinkern på golvet. I rummet finns det nämligen element som värmer utrymmet. Eftersom takhöjden inte är så hög vill jag inte att det bygger alltför mycket på höjden.
Roger

Re: Golvvärme i källare

Inläggav martin » tor 09 apr 2015, 15:32

Det är nog inte kostnadsmässigt försvarbart att bila upp och isolera på en så liten yta.
Jag hade valt att installera golvvärme utan isolering på den ytan. Du kommer förlora endel värme neråt. Men på en så liten yta som 5m2 kan kostnaden för förlusten inte bli mer än några hundralappar/år.
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget