Trasig termostat??

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Trasig termostat??

Inläggav Sandra » tis 27 feb 2018, 23:00

Hej, vi har vattenburen golvvärme i stora delar av huset.I ett av sovrummen på nedervåningen är det väldigt kallt.
Termostaterna är av märket Wirsbo, jag har prövat att ändra reglaget till varmare och kallare under en lång tid, tog bort ”locket” för att titta där, kan det finnas ett batteri som behöver bytas där, väldigt litet??
När jag kände på vatten rören som går till de olika rummen på nedervåningen var alla varma utom ett som går till ett av de två sovrum som finns där, förmodligen till det kalla rummet.
Kan termostaten vara paj eller går inte signalerna fram till ”huvudfördelaren”.
Har ställt in det nu så som det ser ut bakom”locken” i de övriga rum som är där nere som är varma och sköna.
Skall tillägga att själva värmepumpen i pannan är förmodligen paj och vi behöver byta hela.
Vad tror ni???
Med vänlig hälsning, Sandra
Fast det började med att det var kallt i det sovrummet innan det blev kallt i övriga huset, vi har nu slagit över till ”elpatronen” om det nu heter så, i stället för bergvärme???
Sandra
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 22:32

Re: Trasig termostat??

Inläggav martin » ons 07 mar 2018, 20:40

Om du har trådlösa termostater med batteri så kan det klart vara batteriet i den termostaten som är slut. Men det låter som ett äldre system och då tror jag inte det är trådlösa termostater, i så fall är nog batteriet bara något backup batteri för att hålla något minne vid strömavbrott...

Ni skulle kunna prova att plocka bort ställdonet från den slingan som är kall, så lär ni få värme i den. Sedan får ni felsöka lite mer för att hitta orsaken.
martin
Webbplatsadministratör
 
Inlägg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39


Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

 


  • Relaterade trådar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget