Normalt installeras termostater i en vanlig "dosa" på väggen. Byter gör man helt enkelt genom att plocka bort ramen, skruva loss termostaten och lossa på kablarna på baksidan (fas, nolla, jord, givare+ givare-, värmekabel fas och värmekabel nolla) den nya termostaten monteras sedan på samma vis.
Termostat och värmekabel av olika fabrikat?

