isolering under ingjuten 16mm golvväre

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

isolering under ingjuten 16mm golvväre

Inläggav madoc » tor 02 feb 2012, 11:52

Hej!

Badrum: Jag har bilat bort gamla plattan som låg på sand i källaren. Väggarna går ner till berget och är isolerade med 10 cm porodrän utvändigt. Nu skall jag isolera och gjuta in 16 mm rör i den nya plattan. Jag får nog plats med 20 cm isolering (kanske 15 på nåt enstaka ställe om jag inte flyttar berg). Frågan är hur jag skall isolera. Bara EPS? Porodrän underst och 10 cm EPS ovanpå? Tätskikt underst? Sanden/jorden har sugit upp en del fukt förstås, men det är inte några stora fuktproblem. Jag hade inte tänkt lägga fuktspärr mer än bakomklinker/kakel i duschhörnan. Var kan jag få hjälp eller hitta mer info?

Hälsningar, M
madoc

Re: isolering under ingjuten 16mm golvväre

Inläggav Gjutarn » fre 03 feb 2012, 15:49

Först måste du få till ett kapillärbrytande skikt tex 8-16 kross.
För att göra det enklare för dej (= försumbart dyrare), så andvänd Podränskivor istället för 8-16 kross. Det är ett hästjobb att skyffla in kross i en källare. Båda produkterna är kapilärbrytande men i en källare är det betydligt lättare att jobba med Podränskivor.

Gräv ut tills du har en acceptabel takhöjd. Du får göra en avvägning om det är minst jobb att gräva en plan yta som ligger i våg, eller jämna av ytan genom att schackta in 8-16 kross som utfyllnad till en plan yta - alla rum i källaren ska ha exakt samma schacktningshöjd. När ytan är 100% plan (en billig metod är att använda en linjelaser och en pinne med en markering på - proffsen använder höjdlaser) och när marken sen ligger i våg, då lägger du ut Podränskivorna och ovanpå dom lägger du 5 cm Jackon-skivor eller någon annan sorts frigolitskivor som har en spont som överlappning. I källare behövs inte mer än 5 cm isolering pga det är ju inte mer än 4 +grader du ska isolera mot.

Alla väggar som du kommer gjuta mot, klär du med 1 cm tjock frigolit, 15 cm upp från golvfrigoliten. Tejpa fast den i väggen med silvertejp. Därefter armerar du med 5 mm armeringsmattor och med 20 cm överlapp åt alla håll. Armeringsnäten hänger du på 50 mm markdistanser och sen gjuter du en 10 cm tjock platta. Väggfrigoliten som sticker upp, skär du av jämns med den färdighärdade betongplattan.

Ska det gjutas in golvbrunnar, så se till att fixera dom ordentligt - annars kommer dom att flyta upp under gjutningen, det samma gäller avloppsrör.

Det verkar kanske som att det är ett invecklat projekt du vill genomföra, men du kommer upptäcka att det egentligen är ganska enkelt. Gör ett moment i taget och gör det noggrant, så blir det ett enkelt byggprojekt.
Gjutarn

Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget