Nya grejer till gammalt golv

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Nya grejer till gammalt golv

Inläggav Pelle » ons 24 aug 2011, 16:32

Uppdaterade min golvvärme från 1998 (Kelvin lågvolt 300W) med ny trafo och styrkort för drygt ett år sedan. Den nya transformatorn installerade jag direkt då den gamla var lite bränd och kändes "osäker". Efter transformatorbytet funkade allt så det gamla styrkortet fick sitta i. Nu har även det gamla styrkortet gett upp så det var dags att montera det nya. Mitt problem är att jag inte får igång värmen. Har gjort kalibrering utan framgång. Allt som händer är att tempvredet blinkar med två snabba blink ungefär var femte sekund men ingen värme i golvet. Vad göra?
Pelle
 
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 24 aug 2011, 15:56

Re: Nya grejer till gammalt golv

Inläggav Hampus » fre 26 aug 2011, 07:55

Två blink indikerar fel på slingan i golvet. Har du kontrollerat så att det är kopplat rätt?
Kolla att kablarna har kontakt i kopplingsplinten, samt mät resistansen i golvslingan med en ohm-meter.
Det ska vara ca 5,44Ω för varje ledare.
Hampus
 
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 16:37

Re: Nya grejer till gammalt golv

Inläggav Pelle » mÃ¥n 29 aug 2011, 07:34

Nu har jag mätt resistansen på mitt golv och den är 3,2ohm. Jag har den gula golvslingan. Vad kan ha hänt?
De röda ledningarna, på styrkortet, har jag kopplat till golvet, de svarta till transformatorn. Känns rätt inkopplat.

Finns det möjlighet att på nåt sätt anpassa styrkortet till den lägre resistansen, eller kommer strömmen i slingan att bli för hög?
Man kanske ska anpassa golvslingan istället?
/Pelle
Pelle
 
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 24 aug 2011, 15:56


Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget