frågor om förläggning av golvvärme!

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

frågor om förläggning av golvvärme!

Inläggav nian » tor 07 maj 2009, 08:28

Hej,

Jag håller på att lägga golvvärme (LK 16) och undrar hur långt ifrån väggarna slingan skall vara. Jag har försökt på nätet men jag hittar inget.

Sedan undrar jag om det blir lagom med 24cm mellan rören.

Och om man skall lägga det under köksinredning.

/N
nian

Re: frågor om förläggning av golvvärme!

Inläggav Mangef » tor 07 maj 2009, 08:29

För 16-17mm rör brukar man lägga rören på cc20 cm.
Gör det enkelt för dig längs med väggarna, dvs kör på ett halvt cc avstånd, då får du plats med plåtarna på ett bra sätt om du använder sådana.
Det spelar ingen roll om du har rören under köksinredningen. Jag valde att lägga rör där med. Några riktigt bra skäl för det ena eller det andra har jag inte sett. Gör det som är enklast.
Mangef

Inläggav nian » tor 07 maj 2009, 08:30

Ja nu använder jag LK's rörhållar system (skall gjuta in) och det är 16 eller 24cm som gäller. Nu har jag lagt med 24cm.

Nu har jag lagt rören ca 10cm från väggen. är det ok?

Mvh N
nian

Inläggav Mangef » tor 07 maj 2009, 08:30

LK säger 5-10cm så det funkar ju. Om det är en värmepump som ska värma vattnet till golvvärmen k
skulle jag lägga rören på cc16 hellre än 24cm.
Mangef

Inläggav nian » tor 07 maj 2009, 08:31

Nu har jag lagt det med lite variabelt avstånd. Det är 24cm i början och 16 i slutet för annars fick jag inte ihop det. Det är en värmepump som skall driva slingorna.

Då är frågan om det inte kommer att bli varmt nog med 24cm?

Den ena slingan är rätt lång, 92m, i så fall får jag göra två slingor av det rummet.
nian

Inläggav Mangef » tor 07 maj 2009, 08:32

Om jag vore dig skulle jag slå en signal till LK's support. Dom kan snabbt säga vad detta innebär för dig.

Du gör avsteg från vad jag skulle säga är normalt både på cc-avstånd och slinglängd (92m).

Uppåt 100m slinga är max vad man gör med normala cirkulationspumpar för 20mm rör, du nosar på detta med 16mm rör. Det tror jag är olämpligt.

Om du ringer LK så tror jag att två slingor och det mindre cc avståndet är rekommendationen. Dock är det ju så att du kommer ha ett övergolv med bra värmeledning så om isoleringen nedåt år ok kanske du klarar dig?
Mangef

Inläggav matti » tor 07 maj 2009, 08:33

92 m innebär att vattnet kommer att kallna en hel del från start till slut av slingan => ojämn golvtemp.

Olika cc avstånd ger också olika temp på golvet och låter hempul.
matti

Inläggav nian » tor 07 maj 2009, 08:33

Ja nu har jag dragit om det så det är 16cm cc och fler slingor. Och samma avstånd överallt. Tyvärr så räcker inte slangen till den sista slinga (om man inte skarvar ihop dem, och det känns fel)...
nian

Inläggav Gäst » tor 07 maj 2009, 08:34

Ska man lägga slingor som är så långa att dom ligger på gränsen, se till att stigaren ligger där det behövs värme mest, utmed fönstren.
Gäst

Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget