7 fågor om Vattenburen golvvärme

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

7 fågor om Vattenburen golvvärme

Inläggav Andreas » lör 15 sep 2012, 10:37

Jag har några frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med att besvara ang. golvvärme.
1. Det finns tydligen golvvärmeskivor med färdiga spår försedda med limmade värmeplåtar för montering av evalPex rör 12x2 mm. Min fråga är vad det är för fördel med att använda golvvärmeskivorna eller istället rörhållarskenor?
2. Vad blir skillnaden mellan dessa ( rörhållarskenor golvvärmeskivorna) i total bygghöjd?
3. Kan mängden flytspackel halveras ifall man använder sig av golvvärmeskivorna istället för rörhållarskenor?
4.Hur mycket flytspackel får det åt per m2 med rörhållarskenor och golvrör?
5. Hur viktigt är det att Shunts monteras till golvvärmecentralen ifall vi nu monterar golvvärme i tre rum och använder oss av radiatorer i resterande fem rummen+badrum?
6. Kan man andvända press-muff (koppling) vid borttagning av radiatorer och flytspackla/kakla över dessa så att de inte sticker upp i golvet
7. Vad innebär det/konsekvenser blir det ifall det inte har lagts tätskikt över vattenburengolvvärmen och flytspackel i bad/tvättstuga?
Jag hoppas ni kan besvara dessa frågor.

Mvh Andreas
Andreas

Re: 7 fågor om Vattenburen golvvärme

Inläggav martin » tis 25 sep 2012, 21:46

Här kommer svar på dina frågor.

1. De spårade cellplastskivorna med bvärmespridningsplåtar du skriver om heter LK EPS16. Skivorna kan användas både under klickgolv och under klinker.
Fördelen med att använda skivorna istället för rörhållarskenor är tre:
a) Det ger en lägre bygghöjd (endast 16 mm)
b) Du slipper flytspackla (skall du lägga klickgolv behöver du inte ens limma fast skivorna i underlaget.)
c) Cellplasten ger en isolering mot underlaget och du får ett system som reagerar på temperaturförändringar snabbare och en lägre energiförbrukning.

2. EPS 16 bygger 16 mm. Rörhållarsenor som skall gjutas in i flytspackel bygger totalt 20-25 mm.

3. Ja eller t.om. elimineras helt.

4. Det behövs ca 40 Kg flytspackel per kvadratmeter (2 säckar) när man gjuter in 12 mm golvvärmerör i rörhållarskenor.

5. En shunt är avgörande för golvvärmens funktion. Har ni radiatorer i samma system måste Shunt användas.

6. Nej det är ingen bra ide att dölja kopplingar eller pluggar inne i golvet. Gör ni det måste ni även koppla bort det röret från stammen. Detta då en propp alltid kommer ha risken att börja läcka gör den det inne i golvet kan skadorna bli stora.

7. För golvvärmens skull har det ingen betydelse om man lägger fuktspärr eller ej. Men vid badrumsrenovering måste man följa de normer som finns enligt t.ex. BKR.se oavsett golvvärme eller ej.
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget