Frågor om bjälklag

Byggtekniska frågor, konstruktioner och regler. Underliggande konstruktioner och material diskuteras här t.ex. frågor om fuktspärr, flytspackel och regelavstånd.

Frågor om bjälklag

Inläggav Pidde » sön 07 jul 2013, 23:38

Hej

Jag bygger ett väldigt isolerat stenhus med varmgrund på Ölands torraste plats (4 m sjösand under huset). Bjälklag av trä (195 mm plank), och därpå vattenburen golvärme i 20 mm plåtar. Ovanpå det 32 mm massivt grangolv. Min krypgrund blir ca 80 cm hög (mot mark ligger 100 mm cellplast).

Tanken med varmgrund är att låta krypgrunden vara en del av huset och låta värme spilla ned och på så sätt trycka bort ev fukt. Jag kommer också att ha en avfuktare i grunden som står och löser ut vid ev för hög fuktighet.

Min frågor är:
Skall jag isolera bjälklaget nedåt under värmeplåtarna, eller köra utan isolering? Kanske 50 mm gullfiber? Men man kan ju i praktiken ha plåten naken nedtill?

Sedan undrar jag om jag måste jag använda glespanel (nedsänkt) i bjälklaget? Eller är glespanelen bara för att stabilisera plåtarna/rören? Mina 32 mm golvbrädor på 60 cc plank är stabilt nog för att gå på utan glespanel.

Tackar ödmjukast för svar
Pidde
 
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 07 jul 2013, 23:19

Återgå till Byggteknik, konstruktion och regler

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget
cron