Har idag ett golvvärmkitt med 22mm spårade skivor och 16mm golvvärmerör.
Ska lägga barlineks parkett golv och kommer då att behöva höja golvet lite med 3-5mm foam (golvet skall liva med det tidigare golvet och jag vill inte ha en rak övergånglist och ingen steglist.
Tänkte börja med att lägga underlagsskivor 3mm och sedan eventuellt lägga ytterligare en 2mm foam för att få det bra vid övergången och jämna lite ojämheter som uppstått.
(Vill inte säga företag eftersom det kanske anses som reklam, väljer doc att behålla golvtillverkaren eftersom det kanske skiljer sig mellan fabrikaten vad gäller krav).
Min funderingar är följande:
Behöver jag lägga åldersbeständig plast under underlagsskivan/foamen? står att foamen är åldersbeständig?)
Är det 5cm man ska dra upp plasten på väggarna för att det ska vara godkänt?
Vad krävs det för överlapp? Läste lite på Barlineks hemsida och dem rekommenderade 50cm överlapp kändes ganska mycket?
* Info om underlagsskivan:
Underlagsisolering av XPS-material. Installationen är bekväm och snabb. Materialet ger perfekt ljudisolering (20 dB).
Underlag kan lätt glömmas bort, men är viktigare än man tror. Det håller undan fukt och skyddar ömtåliga golv, t.ex. parkett, och gör att det håller bättre. En annan funktion är att det inte låter lika mycket när man går på golvet och minskar ljud från eventuella rum under. Det fungerar utmärkt under värmegolv och ökar till och med värmens effektivitet.
* Info om underlagsfoam
En åldersbeständig underlagsfoam i polyetenplast avsedd för stegljudsdämpning vid golvläggning.