Elgolvvärme i fritidshus

Forum för 230V värmegolv och el golvvärme. T.ex värmekabel och golvvärmefolie

Elgolvvärme i fritidshus

Inläggav erlingc » tor 19 maj 2011, 11:38

Hej! Vi gör en tillbyggnad på ett äldre hus i Hälsingland som fungerar som fritidsboende och inte är permanent uppvärmt. Tillbyggnaden är ca 17 m2 och isolerad, i golv ligger 22 cm mineralull och 22 mm golvspånskiva över, ska sedan täckas med spontat trägolv. Vi tänkte lägga in elgolvvärme där men är osäkra på vilken typ som passar bäst. Vi hade tänkt oss folie men har hört att den lätt går sönder, och kanske den inte heller klarar att värma upp rummet snabbt vid besök under vintern. Vad passar bäst i detta fall?

/Erling
erlingc

Re: Elgolvvärme i fritidshus

Inläggav martin » tor 19 maj 2011, 14:44

Jag hade valt ett AluMat. AluMat är en värmekabel som ligger i en glasfiber-armerad aluminiumfolie mattan är robust och kommer inte skadas. Den är något tjockare än Folie men i ert fall tror jag inte det är något problem.

När det gäller att värma upp golvet fort så är kanske inte golvvärme i sig den absolut snabbaste metoden. Jag hade övervägt att ha en liten varmluftsfläkt att använda för just snabbuppvärmningen de första timmarna. Men hur som helst kommer golvvärmen ge ett ljummet och skönt golv även under uppvärmning.
martin
Webbplatsadministratör

Re: Elgolvvärme i fritidshus

Inläggav erlingc » fre 20 maj 2011, 08:43

Tack för tips! vi kör på det. Hade också varit inne på att komplettera med värmefläkt. Hälsningar / Erling
erlingc

Återgå till Golvvärme EL 230V

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget