Golvvärme i hallen

Forum för 230V värmegolv och el golvvärme. T.ex värmekabel och golvvärmefolie

Golvvärme i hallen

Inläggav Mattias » fre 18 mar 2011, 14:55

Hej

Jag ska installera golvvärme i vår hall.
Hallen är 12 kvm men där jag enbart tänker lägga golvvärme på ca 9-10 kvm pga en trappa.
Underlaget kommer att vara 22 mm spånskiva och ovanpå detta en 6 mm gipsplatta.
Tanken är att vi enbart ska behöva använda golvvärmen för uppvärmning. Nuvarande element ska försvinna eller ej användas.

Jag vill ha ett system som "bygger" så lite som möjligt. Det är första prioritet.

Vilket system rekommenderar ni? Ange gärna exakt vilket paket som jag ska införskaffa så blir det enkelt för mig att bestämma mig :)
Gällande skillnaden mellan 230 v och lågvolt. Finns det någon funktionell eller uppvärmningsteknisk skillnad mellan dessa system? Eller kan jag i mitt fall då jag vill ha ett system som bygger så lite som möjligt, bara välja det som "bygger" minst på höjden?

Gällande att att flytspackla in elvärmen eller ej. För de system då detta är valbart, vad rekommenderar ni?

Tack på förhand

Mattias Nilsson
Mattias

Re: Golvvärme i hallen

Inläggav Hampus » fre 18 mar 2011, 15:47

Hej!

Som jag förstod dig ville du ha ett fullvärmesystem, och på en 9kwm yta räcker lågvoltsystem inte till för att användas som enda värmekälla. Lågvoltssystemen finns endast upp till 500W och till 9-10kvm behövs i alla fall ca900W.

Men vilket system man ska välja beror ju på vilket typ av golv det är du ska ha. Är det klinkers eller laminat?
//Hampus
Hampus

Inläggav Mattias » fre 18 mar 2011, 15:50

Ah, jag glömde det. Jag ska lägga klinkers.

mvh

Mattias
Mattias

Inläggav Hampus » fre 18 mar 2011, 16:11

I detta fall skulle jag rekommendera Net Kit 9 (Länk: http://golvvarmebutiken.se/catalog/prod ... ucts_id=93 ).
Fördelen med Net Kit är att läggningen går lite smidigare/snabbare. Du behöver inte heller spackla in kabeln utan du kan lägga klinkers direkt på.

Ett annat alternativ är Värmekabel Kit 960W (Länk: http://golvvarmebutiken.se/catalog/prod ... ucts_id=78 ).
Denna är ju billigare men kräver att du spacklar in kabeln, vilket resulterar i lite extra bygghöjd och tar längre tid att lägga.
//Hampus
Hampus

Återgå till Golvvärme EL 230V

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget