Uppvärmning av kompressor till kyl/frys i garage

Forum för 230V värmegolv och el golvvärme. T.ex värmekabel och golvvärmefolie

Uppvärmning av kompressor till kyl/frys i garage

Inläggav KÃ¥re » sön 09 dec 2012, 09:00

Jag tänker placera en kyl och frys i garaget som jag värmer till minst 5 grader året om. Nu när jag ställer ut en kyl och frys kräver kompressorn egentligen 16 grader enligt tillverkaren men vad jag förstått fungerar det ner till 10 grader. Det jag gjort är att bygga tre isolerade väggar runt kyl/frys med frigolit isolering mot botten plattan. Utrymmet är 60x120 cm. Jag tänkte att istället för att värma hela garaget vilket förmodligen blir ganska svårt/dyrt på vintern även om garaget är isolerat ska jag tillföra värme i detta utrymme. Jag har ett värme elemet som håller temperaturen i garaget. Hur effektiv är T2-RÖD Kit 16m om man tänker sig att lägga den under kyl frys. Vilken värme kan den tänkas ge ovanför golve. Kompressorerna sitter ju nära golvet. Är detta den bästa lösninge ur energisynpunkt eller har ni några andra förslag hur man lokalt kan höja temperaturen till 10-15 grader vid kompressorerna.

Tacksam för alla råd.
KÃ¥re

Re: Uppvärmning av kompressor till kyl/frys i garage

Inläggav martin » ons 12 dec 2012, 18:31

Att använda T2Röd kan säkert fungera men det borde gå lika bra med en vanlig värmekabel tex. GVB Värmekabel 130W.

Vilken typ av kabel du väljer kommer inte påverka energiförbrukningen du får. Vilken energiförbrukning som krävs för att uppnå temperaturen styrs helt av hur väl isolerad "låda" du bygger kring kompressorn och värmekällan.

Att lägga ca 130W värme ovanpå någon typ av isolering (ingjuytet i flytspackel och sedan ställa kylskåp ovanpå det skulle säkert värma upp kompressorn till önskad temperatur utan större svårigheter.
Med max effelt på 130W kan du ju i vart fall inte förbruka mer än 0,13kWh i timmen vilket motsvarar ca 93kWh i månaden.
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Golvvärme EL 230V

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget